Ai mașină? Vei plăti 200 de lei pentru ocuparea domeniului public și privat

Pe 30 septembrie, au fost votate taxele și impozitele locale pentru anul 2024.

Una dintre cele mai controversate prevederi era aceea care obligă toate persoanele fizice care dețin o un autoturism să mă să plătească o taxă de 200 de lei pentru ocuparea domeniului public sau privat.

În timpul ședinței, viceprimarul Ionuț Rusu a cerut un amendament prin care a adus o serie de modificări. A cerut renunțarea la taxă până când se va înființa un ADI de transport integrat.

Toată lumea a înțeles că cei 200 de lei pe care ar fi trebuit să îi plătească șoferii din Constanța nu se vor mai plăti.

Lovitură de teatru însă. Taxa a rămas în picioare. A dispărut numai taxa de 5 lei pe zi sau 25 de lei pe lună pe care ar fi trebuit să o achite cei care vin din alte județe.

„Taxa de 200 de lei pentru ocuparea domeniului public a rămas în vigoare.”, a confirmat Ionuț Rusu.

Felicia Ovanesian, fost city manager, a anunțat pe 30 septembrie că a sesizat oficial primarul, secretarul general al municipiului, prefectul și Avocatul Poporului cu privire la nelegalitatea taxei de 200 lei pentru ocuparea temporară a domeniului public și privat al municipiului.

Iată, pe scurt, cele trei mari probleme de legalitate identificate de Ovanesian, care este avocat de profesie:

  1. Discriminare între persoane fizice și juridice Taxa de 200 de lei va fi achitată doar de persoanele fizice, în timp ce autoturismele înregistrate pe firme sau persoane fizice autorizate (PFA) sunt exceptate de la această plată. Această situație este considerată discriminatorie, întrucât multe autoturisme aparțin unor companii sau PFA-uri, ceea ce creează o inechitate între persoanele fizice și cele juridice. Practic, cetățenii obișnuiți vor suporta întreaga povară fiscală, în timp ce firmele scapă de această obligație.
  2. Confuzie în aplicarea taxei Cei care au plătit deja taxa de 199 de lei pentru parcare în zona 2 nu vor fi obligați să plătească noua taxă de 200 de lei, dar cei care parchează în zonele centrale, adică zonele 0 și 1, vor trebui să achite atât taxa de parcare, cât și cei 200 de lei pentru ocuparea domeniului public. În caz contrar, vor primi amendă. Această excepție creează confuzie și favorizează doar o parte a populației, făcând noua taxă nediscriminatorie și lipsită de coerență.
  3. Ambiguități legate de ocuparea domeniului public Deși taxa de 200 de lei este pentru ocuparea domeniului public, noțiunea de „domeniu public” include nu doar carosabilul, ci și trotuarele și spațiile verzi. În acest context, Ovanesian susține că administrația ar putea deschide ușa parcării necontrolate pe trotuare și spații verzi, întrucât, odată achitată taxa, șoferii nu ar mai putea fi amendați pentru ocuparea acestor spații. Practic, prin această măsură, parcarea ilegală ar fi dezincriminată în mod tacit, afectând grav spațiile pietonale și verzi din oraș.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*