Bitumul este un produs extrem de important pentru economie, din care se scot profituri considerabile. În prezent, în Portul Constanța funcționează un terminal de bitum operat de compania Bitholder, inaugurat în iunie 2022, cu o capacitate de stocare de 8.000 de tone.
Recent, autoritățile române au permis ca o navă încărcată cu bitum, Kiymet Ana, să acosteze la Midia International, o firmă controlată de omul de afaceri Daniel Moraru, fost politician în Partidul Ecologist și în AUR.
Compania Bitholder a sesizat ANR, APMC și Garda de Mediu, susținând că „la dana Midia 8 A nu există un terminal de operare produse petroliere (bitum)”.
Justificarea companiei Bitholder
Conform OMTI nr. 1750/2024, „inspecțiile de siguranță efectuate navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate, terminalelor de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide și gaze lichefiate), verificarea operării în siguranță a navelor și inspecțiile pentru emiterea certificatelor de gas free și hot work” se aplică doar terminalelor autorizate.
Bitholder acuză că inspecția ANR pentru dana Midia 8 A s-a realizat la un terminal inexistent, fapt ce ar contraveni OMTI nr. 1750/2024. Totodată, ei susțin că, la data de 20.11.2024, certificatul emis pentru acest terminal este nul de drept.
Poziția ANR
Alexandru Mezei, directorul ANR, a declarat că alocarea danei Midia 8 A pentru nava Kiymet Ana a fost realizată la solicitarea operatorului Midia International SA. „Pentru Dana Midia 8 A, în conformitate cu OMTI nr. 1750/2024, s-a emis certificatul de conformitate – Terminal Operare Bitum/Transfer Navă – Camion, fapt ce exclude necesitatea certificatului de gas free pentru nava respectivă”, a precizat acesta.
Mezei a mai subliniat că normele referitoare la masa maximă admisă pentru camioane – 40 tone pentru remorcă și cap tractor – sunt respectate și nu există cazuri de supraîncărcare.
Daniel Moraru: „Avem toate avizele”
Contactat de Constanța 100%, Daniel Moraru a confirmat că firma sa deține toate avizele necesare: „Avem absolut toate avizele pentru operare bitum lichid în transbord direct ship – truck”. În acest caz, nu se discută despre un terminal specializat, ci despre un proces de transbord direct al bitumului din navă în camioane.
Midia International SA a avut în 2023 o cifră de afaceri de 37 577 287 lei, un profit de 6 148 820 lei și datorii de 41 007 634 lei. Daniel Moraru a anunțat că va deveni și acționar la Farul Constanța, dar acest lucru nu s-a concretizat.
Garda de Mediu și situația juridică
Comisarul șef Marian Râșnoveanu a declarat că activitățile de la dana Midia 8 A nu necesită proceduri suplimentare de autorizare. „Activitatea se desfășoară în spații închiriate de la CN APMC, iar reglementările de mediu nu impun condiții suplimentare”. Mai mult, Garda de Mediu urmează să efectueze controale de specialitate în perioada următoare.
Viitorul: un nou terminal de bitum în Portul Constanța
Pe lângă terminalul operat de Bitholder, compania de stat Oil Terminal a semnat, în august 2024, un acord cu firma elvețiană Euronova Energies SA pentru construirea unui al doilea terminal de bitum. Acesta ar urma să fie operațional în următorii ani, crescând capacitatea portului de a gestiona acest produs esențial.
La ce se folosește bitumul?
Bitumul este un material versatil, utilizat în numeroase domenii datorită proprietăților sale de impermeabilitate, adeziune și rezistență:
- Construcția drumurilor: Ingredient principal în asfalt, utilizat pentru drumuri, piste de aeroport și parcări.
- Impermeabilizare: Hidroizolații la acoperișuri, fundații și tuneluri.
- Industria produselor bituminoase: Role de hidroizolație, masticuri și adezivi.
- Construcții maritime: Protecție pentru docuri și structuri expuse apei sărate.
- Industria vopselelor: Vopsele anticorozive și pentru marcaje rutiere.
- Produse de etanșare: Materiale pentru sigilarea rosturilor în construcții.
Bitumul rămâne un material indispensabil pentru industriile de infrastructură și construcții, contribuind semnificativ la dezvoltarea economică.
Fii primul care comentează