Trei ore de parcare costă 25 de euro, dar asta nu deranjează pe nimeni

Tours este un oraș de circa 130.000 de locuitori din Franța, Tours, aflat la circa 240 de kilometri de Paris (o oră de mers cu TGV-ul). Aici, parcarea costă 25 de euro pentru trei ore, dar asta nu deranjează pe nimeni, pentru că se plătește numai între anumite ore și mai ales pentru că oamenii au alternative de deplasare.

Spre deosebire de Constanța, unde se practică rezervarea locurilor de parcare de lângă locuințe, pe principiul „primul venit, primul servit”, în Tours lucrurile stau altfel. De altfel, nicăieri în Europa nu am întâlnit acest principiu implementat la noi de Radu Mazăre, continuat de Decebal Făgădău și de actuala echipă de la primărie, PNL+USR+PSD.

Așadar, cei care au reședința principală într-o anumită zonă unde există parcări cu plată pot parca pe acele locuri, dar numai după ce obțin un permis, care se eliberează gratuit de către primărie. Trei lucruri sunt foarte importante: un singur vehicul pe gospodărie poate beneficia de tariful de rezident. Dacă mai ai o mașină, plătești tariful normal. La fel de important: „Parcarea rezidenților nu garantează locurile rezervate, dar vă permite să parcați cât mai aproape de casa dumneavoastră pentru o perioadă lungă de timp.”, mai spune primăria. Așadar, plătești, dar s-ar putea să nu ai unde să parchezi. De asemenea, parcarea este limitată la 48 de ore consecutive pe același loc.

Apropo de plată. Tarifele pentru rezidenți sunt următoarele: 1,30 euro pentru jumătate de zi, 1,90 euro pentru o zi, 8 euro pentru 6 zile și 25 de euro pe lună.

Primăria din Tours oferă reduceri personalului medical care are nevoie să parcheze pentru a vizita pacienții. Între 0,40 de euro pe oră și 15 euro pe lună.

Pentru comercianții care ocupă locuri de parcare ocazional, de exemplu în zilele când se organizează o piață volantă, prețul este de 3 euro pe jumătate de zi, 6 euro pe zi sau 50 de euro pe lună.

Trebuie spus că, poate și din cauza condițiilor de parcare, multe imobile au parcări private subterane.

În centru orașului, lucrurile se complică. Parcarea în zona centrală costă după cum urmează:

  • 1 oră – 1,70 de euro
  • 2 ore – 3,40 euro
  • 2 ore și 15 min – 7 euro
  • 2 ore și 30 min – 15 euro
  • 2 ore și 45 min – 20 euro
  • 3 ore – 25 euro

Mai mult de trei ore nu se poate parca pe același loc.

Spre deosebire de Constanța însă, nu se plătește 24 de ore din 24, ci numai în intervalele orare 9 – 12 și 14 – 18.30. Duminica și în zilele de sărbătoare legală este gratuit.

Tours e împânzit cu restaurante (am numărat 10 înscrise în ghidul Michelin, în timp ce România nu are niciunul), care sunt deschise la prânz, de obicei între 12.30 și 14.00, și seara, între 19.30 și 21.00. În intervalul acesta, așadar, parcarea este gratuită.

Amenda pentru cei care au depășit timpul este de 25 de euro.

Tours mai are ceva: multe parcări subterane. Aici, tariful maxim este de 12,30 de euro pentru 24 de ore. Se pot obține și abonamente: 88,60 de euro pe lună, 265,90 de euro pe trimestru sau 973 de euro pe an.

Mobilitate urbană ca la carte

Discuția despre parcări nu trebuie să se oprească la prețuri, ci trebuie extinsă la ceea ce înseamnă mobilitate urbană. Aici, Tours dă clasă Constanței. Sau, dacă vreți, noi suntem cu foarte mulți ani în urmă.

Orașul din Franța are un transport în comun extrem de bine pus la punct. O linie modernă de tramvai îl traversează dintr-o parte în alta extrem de rapid. Șoferul are linie verde pe tot traseul, așadar nu oprește decât în stații. Tramvaiele sunt noi, cu platformă joasă, comode, cu geamuri mari, prin care poți admira priveliștea.

Acestea sunt dublate de autobuze. Multe din linii au benzi dedicate. Șoferii nu opresc în stații dacă nu e nimeni. Dacă vrei să cobori, e bine să apeși înainte un buton pentru a-ți anunța intenția, altfel riști să mergi la următoarea stație. Evident, călătorii stau în stații acoperite, nu pe trotuar, la ca noi. Multe din ele au afișaj electronic, știi exact cât mai trebuie să aștepți. Plata călătoriei se poate face direct la șofer. Și un amănunt: au mochetă pe jos.

În plus, prin Tours te poți plimba pe jos pentru că există trotuare și pentru că nu sunt ocupate de mașini. Nu există atât de mulți stâlpișori ca la noi, ba dimpotrivă, dar nimeni nu-și permite să se suie cu autoturismul pe ele. Nu știu dacă din bun simț sau din cauza amenzilor (sau a amândurora).

Mai mult, găsiți aici acele celebre străzi pe mijlocul bulevardelor, obișnuite în Franța, flancate de copaci impunători, pe care le puteți folosi pentru mersul pe jos.

De asemenea, primăria a construit piste de biciclete. Am văzut doamne în vârstă, pe la 70 de ani, care mergeau la cumpărături cu bicicleta pe care montaseră coșuri în spate și în față, deși aveau mașină în parcarea subterană a unor locuințe superbe și scumpe.

Patru lecții pentru Constanța

Ce ar putea să învețe politicienii din Constanța din acest oraș și nu numai?

  • În primul rând, să desființeze sistemul primitiv „primul venit, primul servit” al parcărilor rezidențiale. Să se acorde acele locuri rezidenților, dar fără rezervarea unui anumit loc.
  • În al doilea rând, să nu taxeze 24 de ore din 24 parcarea. Altă logică decât lăcomia după bani nu există.
  • În al treilea, să creeze oportunități pentru a ne lăsa mașina acasă. Asta înseamnă, în primul rând, mijloace de transport în comun rapide și curate și trotuare care să nu fie blocate de mașini.
  • În al patrulea punct, să construiască parcări subterane, nu supraterane, în zonele aglomerate.

Ultimele două puncte sunt mai greu de pus în practică, dar primele două se pot implementa într-o lună și puțin, dacă se dorește.

https://www.tiktok.com/embed/v2/7105684429007375622?lang=en-GB&referrer=https%3A%2F%2Fwww.ct100.ro%2Fcum-se-parcheaza-intr-un-oras-din-franta-si-ce-are-de-invatat-constanta%2F&embedFrom=oembed

Potrivit unui site specializat, salariul mediu net în Tours este de 2.270 de euro, adică de circa 3 ori și jumătate mai mare decât în Constanța.

V-ar putea interesa și:

În Berlin, parcarea rezidențială costă de 4 ori puțin decât în Constanța. Salariile sunt de 3,54 ori mai mari

Brest, Franța, oraș înfrățit cu Constanța. 16.000 de locuri de parcare gratuite din 20.000. La cele plătite ți se oferă pază, umbrele și cărucioare pentru copii

Primarul din Paris desființează jumătate din locurile de parcare de la nivelul solului

Florin Cocargeanu, viceprimar Constanța: „Dacă ai loc de parcare de 5 ani, va deveni disponibil în aplicație. Îl obține cine e mai rapid. Eu am susținut licitația”

Parcarea în Constanța, discriminatorie și printre cele mai scumpe din Europa

În Bruxelles, salariul este de 3,44 ori mai mare decât în Constanța, iar parcarea rezidențială este de 4 ori mai ieftină

În Copenhaga, bicicleta e aproape o religie. Și totuși, autoturismele pot parca și gratuit, spre deosebire de Constanța. Sau mai ieftin

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*