Începând cu 1 ianuarie 2025, șoferii din România se confruntă cu o creștere semnificativă a amenzilor de circulație, după ce Guvernul nu a mai prelungit plafonarea valorii punctului de amendă. În plus, acesta este calculat acum în funcție de noul salariu minim brut, care a fost majorat la 4.050 de lei.
Conform legislației, un punct de amendă reprezintă 5% din salariul minim brut. În plus, s-a renunțat și la plafonarea amenzilor, care s-a aplicat în ultimii ani.
Astfel, valoarea punctului de amendă a crescut de la 165 de lei la 202,5 lei în 2025, marcând o majorare de peste 20%.
Noile valori ale amenzilor de circulație
Creșterea salariului minim determină sancțiuni rutiere mai mari, structurate astfel:
- Clasa I (2–3 puncte de amendă): 405 lei – 607,5 lei
- Clasa a II-a (4–5 puncte de amendă): 810 lei – 1.012,5 lei
- Clasa a III-a (6–8 puncte de amendă): 1.215 lei – 1.620 lei
- Clasa a IV-a (9–20 puncte de amendă): 1.822,5 lei – 4.050 lei
- Clasa a V-a (21–100 puncte de amendă): 4.252,5 lei – 20.250 lei
Exemple concrete de amenzi
- Nepurtarea centurii de siguranță: între 2 și 3 puncte de amendă. Anul trecut a fost între 330 și 495 de lei. Din 2025, amenda a crescut la 405 – 607,5 lei.
- Utilizarea telefonului mobil la volan fără sistem hands-free: Anul trecut, sancțiunea a fost între 6 și 8 puncte de amendă, adică între 990 și 1.325 de lei. Din 2025, amenda este între 1.215 și 1.620 de lei.
- ITP expirat: Anul trecut, sancțiunea s-a încadrat între 9 și 20 de puncte de amendă, adică între 1.485 și 3.300 de lei. Din 2025, șoferii plătesc între 1.822,5 și 4.050 de lei.
Cazuri grave: amenzi cumulate
Una dintre cele mai mari sancțiuni este aplicată șoferilor cu inspecția tehnică periodică (ITP) expirată, deoarece aceștia pot primi două amenzi: pentru lipsa verificării periodice și pentru punerea în circulație a unui vehicul neînmatriculat (ITP expirat suspendă automat înmatricularea). Totalul sancțiunilor în acest caz poate ajunge la 8.100 de lei, echivalentul a peste trei salarii minime nete.
1 Trackback / Pingback