Constanța rămâne fără autobuze: grevă CT BUS luni dimineață, urmată de blocaj general pe 5 august

linia 14 ct bus

Sindicaliștii de la CT BUS organizează luni, 28 iulie, o grevă de avertisment de două ore.

Daniel Toma, președintele Sindicatului Liber Transport în Comun Constanța, a precizat, în emisiunea „Punctul pe i”, la Tomis TV, cum se va derula evenimentul.

„Începând cu ora 07.30, nu va mai circula niciun autobuz până la 08.50. De la 08.50 până la 09.30 vor circula toate mijloacele de transport pentru a asigura 30% din activitatea CT BUS”, a declarat acesta.

Daniel Toma a subliniat că autobuzele vor ajunge în capetele de linie.

Dacă revendicările salariaților nu vor fi soluționate, aceștia vor intra în grevă generală pe 5 august.

Președintele sindicatului a declarat că principala problemă este că încă nu s-a încheiat Contractul Colectiv de Muncă și că angajații nu cer niciun ban în plus, dar că, fără CCM, nu mai beneficiază de unele drepturi pe care le-au avut în anii trecuți. Acesta a precizat că salariul unui șofer de autobuz variază între circa 5.000 și 7.000 de lei pe lună, bani în mână, în funcție de orele suplimentare.

Sindicatele CT BUS au mai întrerupt lucrul în ultimii ani, din cauza unor nemulțumiri. Cea mai lungă perioadă a fost în timpul lui Radu Mazăre: o zi și jumătate.

Ce spune conducerea CT BUS

Conducerea CT BUS a emis un comunicat pentru a-și expune punctul de vedere. Potrivit documentului (care nu este semnat de nicio persoană), la sfârșitul anului trecut, CT BUS a inițiat negocieri pentru un nou Contract Colectiv de Muncă (CCM), propunând creșteri salariale în limitele disponibilităților financiare ale companiei. Cu toate acestea, sindicatele au respins oferta, considerând-o „jignitoare” și au refuzat să semneze noul acord. Deși recunosc că acțiunile de protest vor provoca un „real disconfort” locuitorilor Constanței și turiștilor, mai ales în plin sezon estival, sindicatele susțin public că angajații nu cer „niciun leu în plus, niciun beneficiu suplimentar, niciun avantaj nou”, ci doar respectarea CCM negociat și agreat în decembrie 2024. Conducerea CT BUS califică această afirmație drept „total neadevărată și nefondată”.

Impactul bugetar al revendicărilor

Conducerea CT BUS explică faptul că negocierile s-au blocat din cauza unor cerințe suplimentare formulate de sindicate, care depășesc prevederile vechiului CCM. Acestea includ:

  • Zile libere plătite suplimentar față de cele legale (zile suplimentare la concediul de odihnă, zi liberă de ziua femeii, a bărbatului, a transportatorului).
  • Zile libere plătite pentru activitate sindicală.
  • Vouchere de vacanță.
  • Prime de Ziua Transportatorului, Paște, Crăciun, ziua femeii, ziua bărbatului.
  • Bonusuri/Ajutoare sociale substanțiale (multiple salarii medii brute ale societății pentru decesul salariatului sau al unei rude, naștere, pensionare).

Aceste solicitări ar genera un impact financiar de aproximativ 3.000.000 lei/an, o sumă pe care societatea nu o poate susține în actualul context economic. Astfel, CT BUS subliniază că ideea că nu sunt revendicate creșteri salariale este „falsă”, realitatea fiind că se fac presiuni pentru o creștere a veniturilor prin includerea acestui pachet extins de beneficii în CCM. Mai mult, unele dintre aceste revendicări financiare contravin prevederilor legale în vigoare.

Salarii competitive și presiune pe bugetul companiei

CT BUS a declarat că salariile au fost majorate cu 800 lei în 2024, sporurile au crescut cu 5%, iar valoarea tichetelor de masă a urcat de la 13 la 30 de lei. Compania subliniază că o astfel de creștere nu s-a înregistrat la nicio altă societate cu capital de stat sau bugetară din județul Constanța.

Un conducător auto CT BUS are un salariu mediu brut de peste 11.500 lei/lună, la care se adaugă tichete de masă de 600 lei/lună. În lunile de vârf, cum ar fi cele de vară, câștigul lunar poate depăși 16.000 lei brut/lună, incluzând salariul de bază, orele suplimentare și sporurile. CT BUS precizează că veniturile șoferilor săi se situează în Top 5 la nivel național printre societățile de transport public.

În prezent, cheltuielile salariale reprezintă aproximativ 71% din totalul cheltuielilor companiei, un procent semnificativ mai mare comparativ cu alte companii similare, unde se situează între 60-65%. Bugetul rămas este alocat exclusiv mentenanței parcului auto. O creștere a cheltuielilor salariale ar reduce și mai mult fondurile pentru mentenanță, ceea ce ar duce la defecțiuni mai dese ale autobuzelor, anulări de curse, scăderi ale încasărilor și, implicit, nemulțumiri generalizate.

Apel la echilibru și responsabilitate

Conducerea CT BUS face apel la echilibru și responsabilitate din partea tuturor părților implicate. Într-un context național dificil, marcat de eforturile Guvernului de a reduce deficitul bugetar, inclusiv prin tăieri de cheltuieli și majorări de taxe, compania subliniază importanța de a ține cont de realitățile financiare.

CT BUS reiterează angajamentul pentru dialog și speră să găsească soluții echilibrate, care să protejeze atât angajații, cât și călătorii. Fiind un operator esențial în sezonul estival, care deservește zilnic mii de localnici și turiști, funcționalitatea și predictibilitatea transportului public sunt cruciale. Compania, care are peste 700 de salariați și operează zeci de linii de autobuz, își propune să continue îmbunătățirea serviciilor de transport, adaptându-le nevoilor cetățenilor și respectând legislația în vigoare.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*