
Sindicatul Liber Navalistul (SLN) anunță organizarea a două proteste în data de 9 mai, în fața Ministerului Economiei și a Guvernului României, în contextul agravării situației de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa). Șantierul naval, aflat în insolvență și cu activitatea suspendată din iunie 2024, nu a beneficiat de măsuri concrete din partea statului român, deși acesta deține pachetul majoritar de acțiuni (51%).
Proteste în fața autorităților centrale
Aproximativ 200 de angajați și membri de sindicat sunt așteptați la protestele organizate vineri, 9 mai:
- între orele 11:30–13:30, la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului;
- între orele 13:30–15:00, la Palatul Victoria.
Un activ strategic în derivă, fără soluții concrete
Damen Shipyards Mangalia, cel mai mare șantier naval din România, și-a întrerupt activitatea în urmă cu aproape un an. Situația economică a angajaților este critică:
- salariile din ultimele două luni nu au fost achitate;
- angajații se află în șomaj tehnic, dar indemnizațiile nu au fost plătite integral;
- drepturile prevăzute în contractul colectiv de muncă (prima de Paște, salarii compensatorii) au fost omise sau achitate parțial și cu întârziere;
- fondul de garantare a creanțelor salariale a fost epuizat (accesat timp de cinci luni, din octombrie 2024 până în februarie 2025).
SLN a sesizat Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Constanța privind neplata drepturilor salariale, însă nu a primit un răspuns oficial în urma controlului efectuat.
Investitori existenți doar pe hârtie
La protestul din februarie, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, declara că există șase investitori interesați de redresarea șantierului. La trei luni distanță, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar incertitudinea persistă.
Impact economic regional sever
Sindicatul atrage atenția că lipsa unui plan guvernamental de salvare a DSMa afectează nu doar salariații, ci întreaga economie a municipiului Mangalia. Personalul calificat părăsește în număr tot mai mare șantierul, fiind absorbit de alte companii din țară sau din străinătate. Totodată, scăderea veniturilor și a investițiilor în zonă generează un efect de recul în economie: depopulare, scădere a consumului și accentuarea crizei sociale.
Solicitările sindicatelor
SLN cere intervenția rapidă a statului prin:
- achitarea salariilor restante și a obligațiilor prevăzute în contractul colectiv de muncă;
- finanțare de urgență pentru reluarea activității;
- semnarea unui parteneriat cu un investitor strategic;
- implementarea unei strategii guvernamentale de relansare a șantierului naval Mangalia.
Concluzie: responsabilitatea statului, în centrul crizei
Sindicatul consideră inadmisibil ca singurul șantier naval unde statul este acționar majoritar să fie lăsat fără soluții într-un moment de blocaj total. În lipsa unor măsuri rapide, România riscă să piardă un activ strategic, esențial pentru industria de apărare, transport maritim și economia locală.
Fii primul care comentează