CT BUS: Derapaj financiar de 10 milioane de euro în patru ani

Fostul director acuză managementul actual de prăbușirea companiei

Fostul director general al CT BUS Constanța, Bogdan Niță, denunță public, într-o postare virulentă, prăbușirea financiară a companiei de transport public într-un interval de doar patru ani, acuzând administrația locală de management defectuos și risipă de fonduri publice.

Potrivit acestuia, în 2021, la finalul mandatului său, societatea se afla într-o poziție stabilă: toate datoriile istorice – în valoare de 30 de milioane de lei – fuseseră achitate, iar în conturi rămăseseră circa 15 milioane de lei. În plus, infrastructura operațională era pregătită pentru perioada următoare – „tancurile de carburant erau pline”, după cum punctează el.

O degradare accelerată a performanței financiare

Astăzi, la patru ani distanță, CT BUS înregistrează datorii de aproape 35 de milioane de lei. „Aritmetica simplă arată un minus de 50 de milioane de lei, echivalentul a 10 milioane de euro. Cu alte cuvinte, s-au pierdut 200.000 de euro pe lună”, spune Niță. În termeni simbolici, el echivalează pierderea cu „un autobuz nou pe lună”.

Datele financiare sugerează o degradare accelerată a performanței, în condițiile în care serviciile oferite populației s-au deteriorat, iar promisiunile de gratuitate s-au transformat în costuri mai mari pentru utilizatori.

Posibile riscuri pentru bugetul local

În contextul actual, compania este supusă unui nou audit. Fostul director avertizează asupra unei posibile „cosmetizări contabile” a rezultatelor, prin invocarea unei subcompensații, care ar permite acoperirea pierderilor din bugetul local. Alternativa, afirmă el, ar putea fi intrarea în insolvență – o direcție similară celei urmate de fostul RADET Constanța.

„Suntem în fața unui caz de manual despre cum o companie viabilă financiar poate fi împinsă spre colaps, prin lipsă de viziune, neglijență și interese politice”, avertizează Niță.

Recunoaștere ignorată, potențial blocat

În opinia sa, regresul actual contrastează flagrant cu perioada 2020–2021, când CT BUS a primit o distincție din partea Camerei de Comerț a României pentru rezultatele obținute. Distincția, susține el, nu a mai fost menționată de către conducerea actuală.

Mesajul transmis este unul clar: compania de transport public poate redeveni performantă, dar numai dacă administrația locală renunță la jocurile de culise și reorientează politicile către eficiență și interesul public.

Implicații pentru autorități și investitori

Situația de la CT BUS ridică întrebări importante privind responsabilitatea autorităților locale în gestionarea fondurilor publice și eficiența cu care sunt operate companiile municipale. Mai mult, este un studiu de caz relevant pentru investitori și analiști interesați de sustenabilitatea economică a întreprinderilor publice din România, într-un context în care transportul urban devine o prioritate în tranziția către orașe mai verzi și mai eficiente.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*