Fake news marca Vergil Chițac în cazul Polaris

Pe pagina de Facebook a primarului Constanței, Vergil Chițac, a apărut astăzi un text în care este criticată dur compania Polaris. Nu știm cine l-a scris, pentru că primarul a afirmat public faptul că nu el răspunde la comentariile de pe pagina sa, ci altcineva, dar în mod cer este asumat de edil.

Compania Polaris nu a întârziat cu un răspuns în care demonstrează că primarul nu spune adevărul. Mai mult, atrage atenția asupra duplicității edilului, care a inițiat un proiect de hotărâre de consiliu care presupune dublarea tarifului operatorului de salubritate Tracon, depozit ecologic. Și a făcut asta pe bună dreptate.

Iată ce spune cei de la Polaris:

„Am studiat cu atentie comunicatul remis presei de domnul Virgil Chitac, in cadrul caruia am regasit dovezi scriptice clare care atesta ca Primarul Constantei, incercand sa acopere adevaratele intentii ale actualei administratii locale, foloseste in mod incorect anumite date si imprejurari necorespunzatoare adevarului asa cum vom arata in cele ce urmeaza:

1. In ceea ce priveste ajustarea tarifelor:

– cererea de ajustare a tarifelor a fost depusa in luna aprilie a anului 2022 si inregistrata la Primaria Constanta

– cererea de ajustare contine inclusiv date privitoare la pierderea financiara din balanta punctului de lucru Constanta care se ridica la suma de 26.852.328,74 lei

– fara a intra in detalii legale complexe, pe scurt, Legea 101/2006 a salubritatii obliga autoritatea locala si confera dreptul operatorului sa-si recupereze integral cheltuielile de operare si sa i se asigure autonomia financiara

– prima reactie a Primariei referitoare la cererea noastra a venit dupa aproximativ doua luni, in data de 2 iunie 2022

– nici pana in ziua de azi, de 5 luni, nu s-a studiat cererea noastra, ci in scopul tergiversarii se invoca asteptarea unor puncte de vedere de la avocatii primariei

– de atunci si pana azi incusiv nu exista in ceea ce priveste cererea de ajustare decat o atitudine concreta de tergiversare, in scopul bine definit de a se produce inevitabila decapitalizare a firmei Polaris, in mod evident contrar prevederilor legale amintite mai sus.

In continuare vom arata atitudinea oarecum corecta a Primarului Constantei in ceea ce priveste celeritatea cu care se supun aprobarii ajustarile de tarife ale operatorului de salubritate Tracon.

2. Cazul Tracon

Tracon SRL inainteaza cererea de ajustare a tarifului in data de 4.03.2022

– in data de 30.05.2022 (la doua luni) Primarul Constantei initiaza HCLM 253/2022 in vederea ajustarii tarifelor si acestora li se aproba o crestere de tarif de la 14 dolari/tona (65,45 de lei la cursul BNR din data ajustarii), la tariful de 127,97 lei pe tona. Un simplu calcul matematic arata ca aceeasi administratie, acelasi Primar diligent initiaza in mare viteza, pe care o consideram corecta, un proiect de HCLM care presupune dublarea tarifului operatorului de salubritate Tracon, depozit ecologic.

– pentru o buna informare a presei si a platitorilor de taxe, aducem la cunostiinta publicului o informatie care poate nu are nicio relevanta, dar totusi o facem cunoscuta si anume tot in luna mai a anului 2022, acelasi operator Tracon solicita si i se aproba in judetul Sibiu un tarif de 90 de lei pe tona. Un nou calcul matematic arata ca pentru orasul Constanta cetatenii trebuie sa plateasca cu 41% mai mult pe depozitarea deseurilor decat cei din judetul Sibiu (ex. HCL al comunei Cristian, judet Sibiu nr. 53/2022). Acelasi Primar, dar dubla masura din motive pe care partial le cunoastem, dar nu avem probe suficiente sa le expunem publicului. Nu am vazut nicio zbatere a Primarului, niciun mesaj de forta impotriva Tracon, totul mergand ca uns. Nu am vazut nicio dezbatere in sedinta Consiliului Local in care Primarul Chitac sa invoce tot felul de acuzatii la adresa Tracon, asa cum o face in cazul oricarei sedinte de consiliu cand este in dezbatere o chestiune ce priveste Polaris. Si toate acestea in contextul in care Domnul Primar a initiat un proiect HCLM aprobat ulterior, prin care orasul Constanta va plati in plus incepand din iunie 2022 aprox 2,16 milioane euro/an din bani publici, operatorului de salubritate depozit ecologic Tracon.

3. Pretinsul santaj despre care vorbeste domnul Primar

– este adevarat ca in nenumarate randuri i s-a comunicat domnului Primar de catre reprezentati ai firmei Polaris, ca viabilitatea economica a contractului nu este asigurata, ca Polaris asa cum reiese din documentele puse la dispozitia Primariei de luni de zile sufera o pierdere grava care ameninta in mod nedrept integritatea financiara a firmei si ca se vor lua masuri legitime, care respecta si contractul si Legea in sensul optimizarii costurilor, actiune care sa duca la evitarea blocarii totale a serviciului de salubritate.

– astfel noi colectam asa cum documentatia de atribuire a contractului prevede, o data pe zi in centru si la cel mult doua zile in celelalte zone ale orasului. (art.13 alin.3 din Caietul de sarcini)

– ne intrebam cum se poate vorbi de un santaj in contextul in care Polaris respecta prevederile contractuale si ii prezinta Primarului situatia financiara a contractului de salubrizare, asa cum de fapt reiese si din documentatiile depuse de noi la Primarie

– faptul ca noi prestam activitatea exact cum scrie in contract, este dovedit si de Directia de Sanatate Publica, ce a intreprins o actiune de control in ceea ce priveste modul de colectare a deseurilor. Aceasta a emis in urma controlului, procesul verbal cu nr. 0045015/22.08.2022 care are ca si concluzie ca “masura de aplicare a OMS 119/2014, se va face dupa momentul gasirii unei solutii legale cu UAT Constanta.”

– este de altfel legala abordarea echipei de control, in contextul in care orice modificare a contractului se face prin act aditional si nu unilateral de primarie. Din 2014 de cand a aparut Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119, Primaria nu a avut nicio initiativa de modificare a contractului in sensul modificarii frecventelor de colectare.

– ii transmitem pe aceasta cale domnului Primar, chiar daca dansul considera ca aceasta inseamna santaj, ca vom continua sa respectam, prevederle contractuale si legale, mentinand frecventele din contract, frecvente ce se vor modifica de la 1 octombrie in sensul in care in toate zonele inafara de cele centrale, deseurile se vor ridica la 3 zile din platformele de colectare.

4. Mentiunea Primarului ca in Navodari sunt preturi mai mici de decat la Constanta.

Succinta comparatie a tarifelor cele mai importante:

Facem mentiunea ca in cazul tarifului de colectare deseuri menajere, acesta este mai mic la Navodari decat cel de la Constanta, deoarece acest tarif contine componenta de transport pana la depozitul de deseuri, care in cazul Constantei este mai mult decat dubla fata de Navodari, ceea ce presupun un cost suplimentar de transport de aproximativ 50 de lei/tona. Daca orasul Nîvodari s-ar fi aflat la aceeasi distanta de depozitul ecologic, tariful la Navodari pentru colectare deseuri menajere ar fi fost de 201lei/tona.

Inca o data suntem suprinsi de eludarea adevarului de catre domnul Primar Chitac, care, desi are o expertiza cu tarifele din toate orasele din tara, expertiza care a fost anexata de noi cererii de ajustare si care arata ca in prezent tarifele din Constanta sunt printre mai mici din tara, prefera sa incerce pe cai usor demontabile invinovatirea Polaris pentru situatia actuala, in loc sa-si asume atributiile de Primar, avand in vedere ca autoritatea deliberativa a Municipiul Constanta are competenta exclusiva in ceea ce priveste gestionarea si coordonarea serviciului de salubrizare a localitatii.

Raportat la faptul ca Primarul Constantei crede ca punerea in acord a contractului cu legislatia actuala se face prin comunicate de presa nedrept acuzatoare, nu putem decat sa ne ingrijoram pentru viitorul salubritatii orasului Constanta.

Cunoastem retorica din campania electorala a domnului Primar Chitac care si-a construit toata campania in jurul ideii de demonizare a firmei Polaris si si-a prezentat in cadrul campaniei planul de destructurare a acestei firme, insa consideram ca toate aceste mesaje politice, mai ales ca Polaris nu candideaza la nimic, vor trebui sa fie inlocuite de masuri de punere a contractului de salubrizare in acord cu contextul legislativ si economic actual.

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, dar vom continua sa respectam Legea si contractul de delegare.”

Mai jos aveți și mesajul inițial al lui Vergil Chițac:

„Stimată conducere Polaris, cum să accepte oamenii să plătească mai mult pentru un serviciu pe care nu îl prestați? Neridicând gunoiul din cartiere și șantajându-ne astfel, vă bateți joc de Constanța.

Polaris practică un joc murdar. Lasă gunoiul neridicat cu zilele, cu scopul de a ne forța să majorăm tarifele fără să verificăm și să fundamentăm această decizie după cum ne cere legea. Reprezentanții companiei ne-au prezentat documentația necesară cu întârziere și incomplet.

În acest fel, Polaris practică un șantaj la adresa autorității locale, fără să realizeze că singurii șantajați sunt de fapt locuitorii Constanței, care vor plăti suplimentar pentru serviciul de salubritate în eventualitatea majorării.

Constănțenii trebuie să știe că tarifele pentru colectarea gunoiului datează din anul 2008 și sunt și astăzi printre cele mai mari din țară. Dacă vă puteți imagina, tarifele pentru salubrizare la Năvodari din anul 2021 sunt mai mici decât cele negociate la Constanța în anul 2008. (!!!)

Pe lângă aceste considerente de ordin moral, mai sunt o mulțime de aspecte legale, tehnice și comerciale care susțin același lucru: Polaris a decis să se folosească de poziția de monopol ca să obțină tot ce vor conducătorii companiei.

Vă asigur că acționez în scopul apărării interesului public, nu al intereselor de grup, ca pe vremea vechilor administrații, acesta fiind și motivul pentru care ne aflăm în această situație.

În zilele ce urmează, voi prezenta toate informațiile și detaliile acestei rușini pe care o practică Polaris la Constanța.”

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*