Gara din Constanța: unde ar putea fi relocată și ce impact va avea mutarea?

Cercul verde reprezintă arealul unde s-ar putea muta gara

Subiectul relocării Gării din Constanța a stârnit dezbateri aprinse în spațiul public, alimentat de zvonuri conform cărora aceasta ar urma să fie mutată „în câmp” pentru a face loc unei investiții majore. Realitatea este însă diferită. Conform surselor apropiate proiectului, dacă mutarea va avea loc, aceasta va fi la o distanță de maximum 1 kilometru de actuala locație, în centrul orașului, așa cum se întâmplă în marile metropole ale lumii.

O strategie pentru regenerarea urbană

Pe final de 2024, administrația constănțeană a aprobat un protocol de colaborare între Consiliul Județean și Primăria Constanța, axat pe regenerarea urbană și implementarea proiectelor din Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Zonei Metropolitane. Printre proiectele cheie se numără Trenul Metropolitan și reconversia zonei industriale „Anghel Saligny,” o arie de 420 de hectare izolată de oraș printr-o rețea de căi ferate, aflată în prezent în paragină.

Conform protocolului, se dorește o coordonare mai bună între instituții pentru a obține finanțări și a implementa proiecte care să transforme această zonă degradată într-un spațiu urban integrat și accesibil.

Relocarea gării: parte dintr-o viziune modernă

Un aspect important al acestui plan îl reprezintă conectivitatea. Relocarea gării ar putea deschide noi posibilități pentru regenerarea urbană și integrarea zonei „Anghel Saligny” în oraș. Surse apropiate proiectului subliniază că o eventuală repoziționare ar respecta modelul metropolelor europene precum Londra, Paris sau Berlin, unde gările centrale sunt modernizate sau repoziționate pentru a răspunde cerințelor urbane și pentru a facilita accesul la zonele în dezvoltare.

Unde ar putea fi mutată?

O posibilă relocare ar plasa gara la doar 1 kilometru de locația actuală, menținându-se în centrul orașului. Scenariul analizat ar implica o amenajare modernă, integrată într-un plan de infrastructură care să conecteze toate zonele-cheie ale Constanței: portul, autostrada, zonele comerciale și cele rezidențiale.

Această repoziționare ar fi esențială pentru a crea accesibilitate în zona „Anghel Saligny” și pentru a permite dezvoltarea proiectelor investiționale de amploare.

Investiția de 800 de milioane de euro a IULIUS

Un factor decisiv în aceste planuri este proiectul ambițios anunțat de compania Iulius, care prevede o investiție de 800 de milioane de euro pentru dezvoltarea unui complex pe 38 de hectare din fosta platformă Oil Terminal. Proiectul va include un parc, birouri, zone comerciale, centre de divertisment, funcțiuni educaționale și publice, contribuind la transformarea Constanței într-un oraș modern și conectat.

Pentru a optimiza traficul și a asigura conectivitatea, IULIUS a apelat la specialiști internaționali de top, care analizează soluțiile optime pentru infrastructura orașului. Aceștia exclud categoric varianta mutării gării în afara Constanței, subliniind importanța unei repoziționări în proximitatea actualei locații.

Relocarea Gării din Constanța nu reprezintă așadar un demers de „mutare în câmp,” ci un pas logic într-o strategie amplă de dezvoltare urbană. Dacă acest proiect va fi realizat, gara va rămâne în centrul orașului, la o distanță mică de actuala poziție, integrată într-un sistem modern de infrastructură, menținându-se accesibilă atât pentru locuitori, cât și pentru viitoarele investiții. Acest plan ambițios ar putea transforma Constanța într-un model de regenerare urbană modernă, similar celor din marile metropole europene.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*