În Constanța, sectorul consultanței în domeniul infrastructurii este vizibil atins de relații clientelare și de firme de partid

xpert Forum a lansat raportul Clientelism politic în contractele de consultanță pentru infrastructură.

În cadrul acestuia am analizat achizițiile publice pentru consultanță în infrastructură, am arătat profilul companiilor care au câștigat contractele și statistici generale care indică faptul că există o predispoziție pentru utilizarea de criterii care pot conduce la clientelism politic. 

Raportul poate fi citit pe pagina web www.expertforum.ro/clientelism-politic-contracte-consultanta.

De ce contracte de consultanță?Experiența DNA din ultimii ani ne arată că un contract de consultanță poate fi o metodă foarte eficientă de a masca plăți ilegale, mită, finanțarea ilegală a partidelor politice sau pur și simplu pentru a te îmbogăți ilicit. Este o metodă destul de dificil de descoperit, mai ales atunci când aceste contracte implică expertiză/resurse umane și nu neapărat lucrări. Timpul pe care o persoană atestă că l-a petrecut pentru realizarea unui produs sau serviciu este mai dificil de cuantificat decât realizarea unui drum, spre exemplu. Evident, nu înseamnă că lucrările nu pot fi supraevaluate.
Contractele de consultanță sunt relevante întrucât o mare parte din profit rămâne la firmele care execută contractele, astfel că miza de a obține “bani ușori” este și mai mare.
Analizăm o parte dintre contractele de consultanță din perioada 2007-2018, în valoare de 16.4 miliarde RON, pentru a vedea cine sunt firmele care au câștigat cei mai mulți bani din contracte publice și dacă succesul lor se explică doar prin calitatea serviciilor prestate și prin capacitatea de execuție sau există și un factor politic sau de putere care explică ascensiunea acestora.

Consultanța – un sector clientelar

  • Din aproximativ 4650 de firme analizate, primele 79 ca sume câștigate au primit jumătate din fonduri (fără achiziții directe). 
  • O parte semnificativă dintre firmele care au câștigat contracte semnificative (primele 100) pe categoria de CPV-uri 71 au acționari cu legături politice, cu instituții ale fostului regim comunist; au deținut funcții de conducere în instituții relevante pentru subiect, precum Compania de Drumuri sau Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară; au dosare penale pentru infracțiuni care au legături cu fraudă din bani publici, infracțiuni legate de câștigarea unor achiziții publice sau evaziune fiscală
  • Efortul pentru a câștiga acest tip de contract merită, întrucât cea mai mare parte din profit rămâne la firmă, spre deosebire de lucrări de construcții, unde se investește în materie primă sau mâna de lucru
  • Există o competiție relativ mică, întrucât aproape trei sferturi dintre proiecte au fost câștigate în proceduri cu 1, 2 sau 3 oferte
  • În majoritatea cazurilor s-a folosit criteriul prețului celui mai scăzut, ceea ce poate arăta că nu există neapărat o analiză foarte bună cu privire la calitatea serviciilor prestate, ci există doar un criteriu formal, legat de preț
  • Interesul firmelor nu este mereu evident, iar proprietarii reali (cum ar fi oameni politici) se pot ascunde în spatele unor asociați sau administratori care nu sunt persoane cu notorietate. 
  • 100 dintre aceste firme au donat către cel puțin un partid politic.
  • Donațiile către partide sau alianțe politice, fie că sunt făcute în numele unei persoane fizice sau a uneia juridice sunt legale, însă pot arăta că firmele respective sunt apropiate sau au interese față de un anumit partid. Acolo unde donațiile sunt unilaterale, către un singur partid, relația pare chiar mai clară decât acolo unde se donează către mai multe partide diferite.
  • În relație cu concluzia anterioară, am observat că există firme care își leagă succesul la achiziții de partidul care se află la putere la un moment dat: când partidul nu mai este la putere, nici firma nu mai are același succes sau dă faliment. În schimb, altele își pot datora sporul la contracte unor politicieni care au făcut parte din guvern sau alte instituții și care acum sunt asociați sau acționari 

Putem afirma că statisticile generale și profilul individual al participanților la achiziții demonstrează că sectorul consultanței în domeniul infrastructurii este vizibil atins de relații clientelare și de firme de partid. 

Comunica de presă

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*