Portul Constanța vrea să fie punctul nodal pe lanțul de distribuție care leagă Asia de Europa

Constanta Port Business Association, organizație care reunește o serie de operatori importanți din Portul Constanța, a anunțat, pe 29 ianuarie, că pe parcursul anului 2023 și-a consolidat eforturile pentru promovarea și atragerea traficului de mărfuri prin Portul Constanța, un punct crucial pe Coridorul Mijlociu care leagă Asia de Europa prin Marea Caspică si Marea Neagră.

Organizând Forumul Marea Caspică – Marea Neagră în aprilie 2023, alături de Ambasada Republicii Kazahstan în România, CPBA a inițiat interacțiunea cu statele din Asia Centrală și Caucazul de Sud, evidențiind potențialul portului în comunitatea globală de transport multimodal. Prezența Constanta Port Business Association in Georgia, la conferința Tbilisi Silk Road Forum, în octombrie 2023 subliniază angajamentul continuu în conectarea și consolidarea relațiilor în cadrul rețelei de transport

Pentru a concretiza inițiativa Forumului, la începutul anului 2024, mediul de afaceri din Kazahstan, în strânsă cooperare cu guvernul kazah, și-a orientat eforturile către progresul colaborării cu firmele românești din domeniul transporturilor și comerțului de mărfuri, venind în întâmpinarea intențiilor membrilor CPBA de a încheia parteneriate noi și a vitaliza traseul de transport care conferă Portului Constanța o poziție meritată ca punct nodal pe lanțul de distribuție care leagă Asia de Europa prin Marea Neagră.

Alături de Ambasada Kazahstan în România și Consulatul Onorific al Republicii Kazakhstan la Constanța, CPBA are la început de an obiectivul de a participa la o nouă întâlnire de afaceri între agenții economici din România și Kazakhstan, pentru a identifica împreună oportunități noi pentru dezvoltarea  parteneriatelor comerciale, precum și pentru accelerarea procesului de tranziție a schimburilor intercontinentale de mărfuri pe ruta de transport care trece prin Portul Constanța.

Pe 31 ianuarie, misiunea kazahă condusă de Ministrul Transporturilor al Republicii Kazahstan, Karabaev Marat Karimzhanovich, va interacționa cu membri ai Constanta Port Business Association, în cadrul întâlnirii organizate în portul Constanța. Delegația externă, compusă din oficiali și experți ai guvernului kazah, alături de un grup format din 20 de reprezentanți de companii naționale și private specializate în logistică și autorități ale Asociației Internaționale „Trans-Caspian International Transport Route” – TITR, se va întâlni cu reprezentanții sectorului privat din portul Constanța, operatori portuari, firme de transport feroviar și pe căi navigabile, furnizori de servicii maritime și navale, reuniți sub organizația patronală Constanta Port Business Association, pentru consolidarea parteneriatelor și dezvoltarea durabilă a relațiilor comerciale, așa cum au propus anterior la Forumul desfășurat în anul 2023.

În cadrul Forumului Marea Caspică – Marea Neagră, din luna  aprilie a anului trecut, a fost prezentat un prim proiect concret, care conectează portul Constanța cu rețele logistice din regiunea Caspică, linia de transport Ro-Ro și de pasageri între porturile Poti și Constanța, operațională începând cu luna iunie 2023, un parteneriat între companiile E 60 Shipping Line LLC din Georgia și Sea Container Services Constanța (membru al CPBA).

După ce Rusia a declanșat războiul împotriva Ucrainei, în anul 2022, Coridorul Mijlociu sau Trans-Caspic apare ca o alternativă pentru investițiile și parteneriatele economice ale Chinei și ruta de transport agreată de către U.E. pentru schimburile de mărfuri cu Asia. Prin conexiunea maritimă cu Georgia, traseul creează premisele unui potențial de creștere și oportunități noi de dezvoltare pentru portul Constanța ca hub logistic regional pentru Europa Centrală și de Est și pentru statele din Asia Centrală și Caucazul de Sud.

În anul 2023, China a ales să își îndrepte atenția către Coridorul Trans-Caspic, evidențiindu-l ca pe o rută de transport cu potențial, și a accelerat dezvoltarea acesteia prin semnarea parteneriatelor strategice cu Kazahstan pentru transport intermodal pe cale ferată și maritim. Astfel, fluxurile de mărfuri sunt direcționate prin țările cu ieșire la Marea Caspică, Kazahstan și Azerbaidjan, și ajung apoi prin Georgia la Marea Neagră, aducând portului Constanța oportunități noi de creștere.

Începând cu luna decembrie 2023, Portul Constanța devine punct central într-un nou serviciu de linie ce leagă Asia Centrală de Europa. ADY Container, subsidiară a Azerbaijan Railways CJSC, în parteneriat cu COSCO SHIPPING Lines din China, lansează un serviciu de transport intermodal, conectând Kazahstan și Turkmenistan prin porturile de la Marea Caspică cu portul Constanța. Mărfurile containerizate călătoresc în sistem intermodal, pe calea ferată și cea maritimă, parcurgând distanța de la porturile Aktau și Turkmenbashi prin portul Batumi din Georgia, până în Constanța.

În eforturile de a diminua ineficiențele coridorului de transport, Kazahstan, Azerbaijan și Georgia au semnat un acord, in cadrul Forumului international din Tbilisi, pentru înființarea unui consorțiu concentrat pe optimizarea transportului pe cale ferată și eliminarea barierelor comerciale prin implementarea conceptului de „ghișeu unic” în tranzitul de mărfuri.

Aceste inițiative deschid noi orizonturi de creștere pentru Portul Constanța, consolidându-l ca un actor de prim-plan în contextul dezvoltării regionale și internaționale.

În căutarea unei alternative de transport care sa evite Rusia, Uniunea Europeană a realizat în anul 2023 un studiu condus de BERD, intitulat Global Gateway, ce explorează conexiuni durabile de transport între Europa și Asia Centrală. Acest studiu analizează rute alternative prin Marea Caspică și propune acțiuni pentru dezvoltarea infrastructurii și conectivității. Evaluarea identifică Coridorul Mijlociu drept cea mai sustenabilă rută de legătură între cele cinci republici din Asia Centrală și rețeaua transeuropeană de transport a Uniunii Europene (TEN-T), conferind Portului Constanța șansa de a deveni un hub regional vital în tranzitul de mărfuri de la Marea Caspică la Marea Neagră.

Urmare a concluziilor studiului , Comisia Europeană organizează în perioada 29-30 ianuarie 2024, la Bruxelles, „Investors Forum for EU-Central Asia Transport Connectivity”, eveniment ce reunește reprezentanți la nivel înalt din cele două regiuni, instituții UE, financiare și părți interesate din sectorul privat și societatea civilă. Forumul Investitorilor are in vedere concretizarea angajamentelor UE și ale celor cinci țări din Asia Centrală privind îmbunătățirea conectivității de-a lungul Coridorului de Transport Transcaspic și stabilirea unei legături eficiente între Europa și Asia Centrală într-un interval de timp redus, de 15 zile sau mai puțin.

În privința portului Constanța, acesta și-a confirmat potențialul de creștere în ultimii zece ani, prin dezvoltarea capacităților de operare, ca urmare a investițiilor constante realizate de către operatorii portuari. Investițiile în infrastructură și noi capacități de operare au fost dublate de eforturi comerciale constante, concretizate în contracte care au atras volume noi de mărfuri. Astfel, efectele benefice s-au propagat pe întreg lanțul logistic, volumele de trafic înregistrând o creștere consolidată de la an la an, conform celor de mai jos:

În anul 2024, traficul portuar a înregistrat peste 92,5 milioane tone de mărfuri operate, o creștere de peste 22,4% față de traficul total care a tranzitat portul în anul 2022 și de peste 37% față de anul 2021, referințe pentru trendul ascendent din ultimii 11 ani de activitate portuară.

În ceea ce priveste Coridorul Mijlociu, până în prezent, focalizarea și eforturile pentru integrarea portului Constanța în traseul comercial dintre Marea Caspica și Marea Neagră au fost susținute de inițiative private și colaborări între mediul de afaceri românesc, în care CPBA deține un rol important, și companii din Georgia și Kazahstan.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*