Probleme mari pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu

Lucrările de reabilitare a bulevardului Alexandru Lăpușneanu din Constanța înaintează lent. Prea lent. Potrivit contractului, ar trebui să fie gata în trei luni, dar muncitorii nu sunt nici la jumătate.

O știre cu implicații majore ne-a parvenit, recent, pe surse. Primăria Constanța va rezilia contractual de reabilitare a bulevardului Alexandru Lăpușneanu și acest lucru se va întâmpla săptămâna viitoare. Dacă va fi așa, Constanța va avea probleme mari, din mai multe motive, pe care le vom detalia mai jos.

Contractul pentru proiectul care se numește oficial „Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între gara CFR și stațiunea Mamaia” a fost semnat în data de 17 martie 2021 cu Asocierea SC Hidro Salt B 92 SRL – Trace Group Hold PLC (Bulgaria). Proiectul fusese început de fostul primar, Decebal Făgădău, PSD, care l-a lăsat „la cheie” noului edil, Vergil Chițac, PNL. Curios, acesta nu a anunțat și numele firmei câștigătoare la momentul când a prezentat oficial contractul. A spus că nu vrea să îi facă reclamă, dar probabil că motivele sunt altele. Veți putea afla puțin mai jos.

Contractul prevede o perioadă de execuție de 540 de zile. Asta înseamnă că lucrările ar trebui să fie gata pe 17 septembrie 2022. Este extrem de greu de crezut că acest termen vă putea fi respectat. O simplă privire pe șantier arată că lucrările sunt departe de a se fi terminat. Au început de la intrare în Mamaia și acum sunt în zona Dacia, unde se lucrează pe o singură parte. Până la gară mai e cale lungă. Și nici măcar ce a fost făcut până acum nu s-a terminat.

Primarul Constanței dă mâna cu reprezentantul antreprenorului la semanrea contractului. Foto: Hidrosalt2000.ro

Contractul poate fi prelungit, dar numai în șapte situații. Prima este vremea nefavorabilă, a doua la întârzieri provocate de autoritățile publice, a treia de ordine administrative care nu se datorează antreprenorului, ca să le numim numai pe primele.

În același contract se mai precizează că „dacă, din culpa antreprenorului, se constată un ritm nesatisfăcător al execuției lucrărilor, supervizorul va notifica antreprenorul și acesta va actualiza programul de execuție.”

Extras din contract. Sursa: Primăria Constanța

Primăria Constanța nu a oferit niciodată informații despre un ritm nesatisfăcător al lucrărilor, deși acesta se vede cu ochiul liber.

Consecințe grave: haos în trafic, bani europeni pierduți

Dacă acest contract se va rezilia, consecințele pentru Constanța și constănțeni vor fi grave. Pe de o parte, vom avea parte de haos în traficul rutier și pietonal. Imaginați-vă cum ar fi să trăim într-un șantier luni bune de acum înainte.

O a doua problemă este că procedura de atribuire ca trebui să fie reluată, iar acest lucru va duce la o întârziere pe care o putem număra în ani, nu în luni (și în funcție de contestații). Prețurile cu care lucrează acum firma sunt cele din 2020, între timp unele s-au și dublat. Este greu de crezut că cineva va mai putea contracta lucrări pentru 2022 sau 2023 la prețurile din 2020. Surse din domeniu ne-au declarat că acest lucru este practic imposibil, pentru că dacă cineva va face acest lucru va trebui să vină cu mulți bani de acasă ca să termine lucrările.

A treia și cea mai importantă este că, dacă se va întâmpla așa, Constanța condusă de Vergil Chițac va pierde fondurile europene pentru care a muncit Decebal Făgădău! Vorbim de un proiect cu valoare de 91.361.614, 40 lei care se derulează prin Programul Operațional Regional 2014 -2020, Axa prioritară 4. Dacă proiectul nu se duce la bun sfârșit, primăria va fi nevoită să achite și banii pentru tot proiectul. De plătit vom plăti tot noi, constănțenii obișnuiți și firmele din oraș.

Primăria Constanța nu a oferit niciun punct de vedere

Precizăm că am cerut un punct de vedere oficial Primăriei Constanța, prin conducerea Biroului de Presă și Comunicare. Reprezentanții acestuia au ales să păstreze tăcerea și să nu ofere niciun răspuns.

Am contactat și reprezentanții firmei pentru un punct de vedere, pe numărul de telefon oficial, și am fost îndemnați să trimitem un email, ceea ce am și făcut, dar până la ora redactării acestui articol nu am primit niciun răspuns. Pe site-ul companiei nu apare niciun număr de telefon de contact, niciun email, doar o adresă din București.

Ce prevede contractul

Obiectivul general al proiectului este reprezentat de îmbunătățirea mobilității urbane în Municipiul Constanța, prin resistematizarea infrastructurii de transport corespunzătoare arterelor rutiere bulevardul 1 Decembrie 1918 și bulevardul Alexandru Lăpușneanu.

„Prin aceste lucrări urmărim încurajarea utilizării transportului public și a celui alternativ, fluidizarea traficului și eliminarea poluării. Mai mult decât atât, concomitent cu acest proiect vom proceda și la înlocuirea magistralei termice de pe același tronson pentru a evita clasicele situații în care o lucrare nouă de suprafață este spartă imediat pentru lucrări la rețelele subterane. În acest fel, câștigăm pe toate planurile“.

Proiectul presupune execuția următoarelor lucrări:

  • modernizarea și resistematizarea spațiului rutier existent (introducere benzi dedicate transportului public, amenajare piste pentru biciclete, reabilitare stații pentru transportul public, reamenajare trotuare etc.);
  • amenajări peisagere (spații verzi și plantare copaci);
  • instalații electrice și iluminat public pentru pistele de biciclete și trotuare;
  • dotări și mobilier urban inteligent;
  • infrastructură de comunicații.

Mai exact, vorbim despre 143.000 mp de asfalt, peste 44.000 mp de trotuare, aproape 8 km de piste de biciclete, peste 11 km de benzi de circulație dedicate transportului public, iar tot acest traseu va fi adaptat pentru persoanele cu dizabilități.

Probleme mari la reabilitarea bulevardului Alexandru Lăpșuneanu din Constanța. Surse: Primăria va rezilia contractul. Miza: 91 milioane de lei și haos în trafic

Cine este Hidro Salt B 92

Compania cu sediul în București este condusă de familia Băiculescu, oameni apropiați de PSD-ul anilor 90. Neculaie Băiculescu este un fost ofițer de cadre comunist de la fabrica de armament Mizil, iar fratele acestuia, Deugene Băiculescu, care ocupă și funcția de administrator, este un apropiat al lui Sorin Oprescu, condamnat penal pentru fapte de corupție.

Hidro Salt B 91 a mai dat o țeapă Primăriei Constanța, în 2020. În 2018, A câștigat un contract scos la licitație de administrația constănțeană pentru „Reabilitarea, modernizarea și dotarea Liceului cu program sportiv Nicolae Rotaru“ în valoare de un milion de euro. Doar că, după începerea lucrărilor, reprezentanții companiei au început să solicite tot felul de costuri suplimentare, care nu fuseseră prevăzute în contract. S-au lovit însă de refuzul categoric al reprezentanților Primăriei Constanța așa că în final contractul a fost abandonat iar licitația s-a reluat pentru a se găsi un alt constructor.

În 2019, firma a câștigat licitația pentru asfaltarea a aproximativ 10 km de drum, în cartierul Lacu Dulce, și avea ordin de începere a lucrărilor pe data de 29 octombrie 2018. La procedura de licitație, lansată în SEAP, s-au înregistrat 3 oferte, context în care de la o valoare estimată a contractului de 13,634 milioane lei, fără TVA, s-a ajuns la un preţ final de aproape 12,91 milioane lei, după aplicare criteriului de selecţie “preţul cel mai scăzut”, notează Jurnalul de Brăila, într-un articol numit „Hidro Salt B 92 – altă societate care ne trage țeapă! Lacu Dulce – abandonat!”

Firma a avut lucrări cu probleme și în Buzău și Focșani. „De departe, cel mai controversat caz a fost al reabilitării Școlii „Ștefan cel Mare“, lucrare încredințată bucureștenilor de la Hidro Salt B 92 SRL. Procedura de achiziție a fost demarată de Primăria Focșani în februarie 2012, pentru o valoare estimată de 11.250.916 lei la care s-a adăugat TVA și s-a încheiat abia în luna iunie. Au depus oferte un număr de 12 societăți comerciale dintre care a fost selectată cea a Hidro Salt B 92, care a avut prețul cel mai scăzut, 4.960.039,45 lei plus TVA, undeva sub 50%. Conform legii achizițiilor publice, orice ofertă sub 85% din valoarea estimată este declarată neserioasă și descalificată, daca ofertantul nu prezintă o justificare foarte bine pusă la punct a costurilor. Cu atât mai mult în cazul unui contract de lucrări unde este vorba de cheltuieli cu organizarea de șantier, utilaje, materiale de construcție, muncitori etc. Un an mai târziu, în luna mai 2013, Consiliul Local Focșani le-a aprobat celor de la Hidro Salt B 92, o alocare suplimentară, de 547.796 de lei, pentru construcția unui gard împrejmuitor. O lună mai târziu firma bucureșteană a venit cu noi pretenții, cerând încă 1,5 milioane de lei, pe motiv că în proiectul tehnic n-au fost prevăzute lucrările de zugrăveală a pereților și nici sisteme de deschidere la ferestre. De această dată Consiliul Local Focșani a refuzat să plătească banii care au fost ceruți în plus, considerând că sumele sunt exagerate. Așa se face că, de la 4,9 milioane de lei cât a pretins în oferta inițială cu care a câștigat contractul, reabilitare, Hidro Salt B 92 a ajuns, într-un final, să ceară aproape 7 milioane de lei, probabil prețul corect al lucrării..”, scrie ziarul Puterea despre cazul din Focșani. 

„O controversată firmă de construcții din București va încasa 854.898,2 lei, sumă la care se adaugă TVA, pentru amenajarea unei baze sportive la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Elena Doamna. După aproape un an de la lansarea procedurii de achiziție, Hidro Salt B 92 SRL a fost declarată învingătoare a licitației publice inițiată de Centrul Școlar. Hidro Salt B 92 este aceiași firmă de construcții cu care Primăria Focșani a avut probleme în trecut pe contractele pentru reabilitarea Școlii Ștefan cel Mare (nr. 9) dar și refacerea sălii de sport la Colegiul Național Al. I. Cuza. Firma a obținut lucrările la prețuri foarte mici, de dumping, după care a solicitat suplimentarea sumelor alocate pretextând o serie de lucrări neprevăzute.”, scrie Ziarul De Vrancea. 

La Buzău, Hidro Salt a abandonat lucrările la Spitalul Județean 

„După suspendarea lucrărilor de mai bine de o jumătate de an, finanţarea pentru reabilitarea Blocului Operator de la Spitalul Judeţean Buzău nu a fost pierdută. Vestea proastă este că, în continuare, negocierile între autorităţi şi constructor sunt în impas. Cu sau fără Hidro Salt, lucările vor fi reluate, declară preşedintele Consiliului Judeţean. Problema legată de suspendarea şantierului pentru reabilitarea secţiei de la Spitalul Judeţean urmează să fie tranşată în curând, spun responsabilii administraţiei buzoiene. La începutul anului, societatea executantă a sistat lucrările, solicitând mai mulţi bani, peste suma convenită în contract. Perioada de inactivitate nu a presupus pierderea finanţării. Astfel, cu sau fără firma bucureşteană, lucrările trebuie reluate. Urmează o ultimă rundă de negocieri, pentru a se lua o decizie. Lucrurile au bătut pasul pe loc, din cauza neînţelegerilor între autorităţi şi constructor. Dacă va fi acceptată o soluţie de mijloc, orice ban cheltuit în plus va fi verificat de Consiliul Judeţean. Şantierul pentru reabilitarea blocului operator a început în vara anului trecut, cu o investiţie aprobată de 13,5 milioane de lei. Surse din Consiliul Judeţean ne-au precizat că firma Hidro Salt ar fi cerut încă 50% din valoarea contractului, pentru a continua lucrările.” notează site-ul Campusbuzau.ro. 

Afaceri profitabile

Hidro Salt a avut în 2021 o cifră de afaceri de 59 301 988 lei, cea mai mare din istoria sa, un profit de 1 885 510 lei, datorii de 43 829 756 (cele mai mari din istorie) și un număr mediu de 249 de angajați.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*