Reabilitarea străzii Ștefan cel Mare din Constanța durează mai mult decât construcția Burj Khalifa, cel mai înalt turn din lume

Proiectul din Constanța, început în 2021, ar putea fi gata în 2026.

Decebal Făgădău promitea în aprilie 2020, în calitate de primar, că va face din strada Ștefan cel Mare o junglă urbană. A dus proiectul până spre semnare, dar constănțenii nu l-au dorit, nu l-au votat. În 2021, noul primar, Vergil Chițac, PNL, prelua din mers proiectul PSD-istului și, în vara aceluiași ani, semna contractul de execuție.

Lucrările ar fi trebuit să fie terminate în aprilie 2022, deci în aproape un an, și ar fi trebuit să coste 90 de milioane de lei, din fonduri europene nerambursabile.

Când pisica nu-i acasă, șoarecii joacă pe masă. La fel și când primăria nu este prezentă pe șantier pentru a urmări cum se derulează lucrările.

În aprilie 2022, lucrările nu erau nici pe departe finalizate. Au urmat noi termene, noi promisiuni, noi alegeri. Cu votul constănțenilor și ajutorul PSD, liberalul Vergil Chițac a mai câștigat un mandat.

Am ajuns în 2025. Lucrările nu sunt nici acum gata.

Exista riscul ca fondurile europene să fie pierdute, așa cum s-a întâmplat cu cele pentru reabilitarea Colegiului Național Mircea cel Bătrân.

Vestea bună este că banii nu s-ar fi pierdut. „Proiectul „Acces și mobilitate pietonală în zona centrală a municipiului Constanța” a fost aprobat pentru fazare prin Programul Regional Sud-Est 2021-2027. Valoarea eligibilă neconsumată a fost transferată în cadrul noului contract, astfel că nicio sumă nu a fost pierdută.”, a precizat, pe 17 ianuarie, Primăria Constanța.

Vestea proastă este că proiectul nu va fi gata nici măcar anul acesta. Noul termen avansat de primărie este iulie 2026, deci la cinci ani de la semnarea contractului. Și nici acela nu este sigur.

„Motivele amânării au fost întârzierile în derularea contractului de execuție ca urmare a suprapunerii mai multor proiecte pe amplasamentul obiectivului de investiții (reabilitare rețele termice, reabilitare apă canal, ENEL etc.). De asemenea, Primăria Constanța a reziliat în luna mai 2024 contractul cu Meva Concept SRL, antreprenorul care se ocupa de execuția lucrărilor în cadrul proiectului, pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale. În urma controalelor efectuate de supervizorul lucrărilor, SC Agora Proiect SRL, au fost descoperite neconformități la toate sectoarele de drum, inclusiv la zonele pietonale. Nu s-a respectat nici termenul pentru montarea fântânilor pe strada Ștefan cel Mare, cișmelele au fost montate parțial, iar cele existente nu sunt montate corespunzător. Totodată, pistele de biciclete de pe bulevardul Ferdinand nu au fost finalizate, iar la foarte multe treceri pentru pietoni nu a fost asigurată panta pentru persoanele cu dizabilități. Deficiențe majore au fost constatate și la lucrările de amenajare a spațiilor verzi.

De aceea, Primăria Municipiului Constanța a reziliat contractul cu Meva Concept SRL și urmează să demareze o nouă procedură de achiziție pentru restul de lucrări,  aproximativ 10%,  din proiectul de mobilitate în zona centrală a municipiului Constanța.

Lucrările care mai sunt de executat în cadrul proiectului: montare fântâni, montare panouri informative/bănci smart, stații de autobuz, marcaje și indicatoare rutiere.”, a precizat primăria.

Evident, instituția nu își asumă niciun fel de vină, iar niciun funcționar responsabil cu buna desfășurare a proiectului nu a fost demis.

Iată câteva exemple de proiecte mari de infrastructură și construcții care au fost finalizate în 5 ani sau mai puțin:

Proiecte internaționale

  1. Burj Khalifa (Dubai, Emiratele Arabe Unite)
    • Durată construcție: 5 ani (2004–2009)
    • Descriere: Cel mai înalt turn din lume, având 828 de metri înălțime, construit cu tehnologie de ultimă generație.
  2. Autostrada Florența-Roma (Italia)
    • Durată construcție: 5 ani (1960–1965)
    • Descriere: Un proiect ambițios care a legat două dintre cele mai mari orașe italiene, reducând semnificativ timpul de călătorie.
  3. Podul Øresund (Danemarca-Suedia)
    • Durată construcție: 5 ani (1995–2000)
    • Descriere: Un pod impresionant care combină un drum rutier și o linie de tren peste strâmtoarea Øresund.
  4. Stadionul Allianz Arena (München, Germania)
    • Durată construcție: 3 ani (2002–2005)
    • Descriere: Stadionul echipei Bayern München, recunoscut pentru fațada sa unică, iluminată în culori diferite.
  5. Canalul Suez – Extinderea din 2015 (Egipt)
    • Durată construcție: 1 an (2014–2015)
    • Descriere: Proiectul a dublat o secțiune a canalului, reducând timpul de tranzit pentru nave.

Proiecte din România

  1. Podul Basarab (București)
    • Durată construcție: 5 ani (2006–2011)
    • Descriere: Cel mai mare pod rutier și feroviar urban din România, destinat să fluidizeze traficul în București.
  2. Autostrada A2 (București-Constanța)
    • Durată construcție: 4 ani pentru segmentul final (2000–2004)
    • Descriere: Conexiune rapidă între București și litoralul Mării Negre.
  3. Arena Națională (București)
    • Durată construcție: 4 ani (2008–2011)
    • Descriere: Cel mai mare stadion din România, cu o capacitate de peste 55.000 de locuri.
  4. Podul Vidin-Calafat
    • Durată construcție: 4 ani (2008–2012)
    • Descriere: Pod rutier și feroviar care leagă România de Bulgaria peste Dunăre.
  5. Centura Brașov (Tronsonul Ghimbav)
    • Durată construcție: 3 ani (2013–2016)
    • Descriere: Parte din proiectul de infrastructură pentru fluidizarea traficului din zona Brașovului.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*