România va avea un nou port, în Ovidiu, care va costa peste 82 milioane lei

Aici va fi Portul Ovidiu. Sursă foto: ACN
Aici va fi Portul Ovidiu. Sursă foto: ACN

România va avea un nou port. Este vorba despre Portul Ovidiu, situat pe malul stâng al Canalului Poarta Albă Midia Năvodari.

Acesta ar putea prelua o parte din traficul din Portul Constanța, aproape sufocat de cantitățile uriașe de mărfuri apărute odată cu izbucnirea războiului din Ucraina.

Noul port va fi construit pe o suprafață de peste 33.000 de metri pătrați și va permite acostarea barjelor care intră în județul Constanța pe Canalul Dunăre Marea Neagră. 

Lucrările la noul port sunt în toi și sunt preconizate să se finalizeze în vara anului 2025. Portul Ovidiu va avea 3 dane și o capacitate de operare de peste 21 de mii de tone și astfel va putea prelua o parte din traficul existent în acest moment în Portul Constanța. 

Peste 80 de milioane de lei,  din fonduri europene,  costă construcția noului port,  cea mai importantă investiție realizată de Administrația Canalelor Navigabile  în ultimii 30 de ani.

Este pentru prima dată când se construiește pe Canalul Dunăre Marea Neagră un port nou. Este foarte posibil ca acest port să fie unul cerealier, să se construiască un siloz, aprovizionarea de la camioane după care încărcarea pe barje pentru Portul Constanța, se va mai reduce presiunea care este pe portul Constanța.”, a declarat Florin Goidea, directorul Administrației Canalelor Navigabile Constanța.

Cheul va avea o lungime de peste 360 de metri și va permite operarea unui număr de trei barje a câte trei mii de tone, dar este prevăzut și cu spații pentru stocarea mărfurilor. 

„Am avut în vedere la proiectarea portului și stocarea de cereale, de fapt ideea de aici a plecat, de la aceste solicitări, de la acet boom al cerealelor din ultima perioadă. Portul are acces rutier, noi reabilităm drumul de acces, reabilităm un pod ca să avem două sensuri de circulație astfel încât camioanele de mare tonaj să poată intra în bune condiții către portul nou.”, a spus Morne Abdurafi, manager proiect.

Proiectul presupune modernizarea și reabilitarea construcțiilor de acostare existente pe malul drept al Canalului Poarta Albă – Midia Năvodari prin realizarea de facilități necesare desfășurării activității specifice, dar și realizarea unui port nou pe malul stâng pentru mărirea capacității de operare a mărfurilor care va oferi facilități pentru acostare și efectuare de operațiuni în port în condiții de siguranță și securitate și furnizarea de utilități.

Pe malul drept sunt în curs de execuție rețeaua de alimentare cu apă a portului (30%), reabilitare canal tehnologic  din lungul cheului  de greutate (50%), reabilitare accesorii cheu (50%). De asemenea, se lucrează la sistematizarea platformelor existente în vederea betonării  acestora (10%).

Pe malul stâng sunt în curs de execuție: construcție cheu nou din planșe (70%), alimentare cu apă (85%), terasamente la platforme (80%).

Valoarea totală a proiectului este de 83.849.525 lei din care contribuția nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională este de 43.466.706 lei.

Menţionăm că proiectul este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, Axa Prioritară 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, Obiectiv Specific 2.4 – Creșterea volumului de mărfuri tranzitate prin terminale intermodale și porturi.

În paralel, autoritățile au în plan și reabilitarea portului vechi, de malul drept al canalului din dreptul localității Ovidiu, dar și Portul Luminița din Năvodari. Facilitățile ar putea prelua o parte din traficul de mărfuri din Portul Constanța care a ajuns anul acesta la 80, 5 milioane de tone, cu 20% mai mult față de anul trecut. Aproape jumătate dintre mărfuri au fost cereale.

Infrastructura portuară de pe canalele navigabile din județul Constanța mai cuprinde două porturi fluviale, respectiv  Medgidia și Basarabi, construite odată cu Canalul Dunăre Marea Neagră.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*