![protest-mangalia-2](https://constantafinanciara.ro/wp-content/uploads/2023/01/protest-mangalia-2-1.jpg)
Industria construcțiilor navale din România se confruntă cu o criză fără precedent, iar Damen Shipyards Mangalia, cel mai mare șantier naval din țară, este în pericol de colaps. Sindicatul Liber Navalistul a transmis o scrisoare deschisă către Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România și conducerea grupului Damen, solicitând măsuri urgente pentru redresarea activității și evitarea falimentului.
Situație critică: 8 luni de stagnare, datorii majore și riscul falimentului
În ciuda creșterii cererii globale pentru nave și a dezvoltării altor șantiere din România, Damen Shipyards Mangalia se află într-un impas total. Activitatea este suspendată de opt luni, majoritatea angajaților sunt în șomaj tehnic, iar societatea se află în insolvență.
Lipsa de finanțare și imposibilitatea de a contracta comenzi noi au blocat complet operațiunile, iar statul român a fost nevoit să intervină prin Fondul de Garantare a Creanțelor Salariale pentru a asigura plata angajaților. Totuși, acest mecanism este valabil doar până în februarie 2025, iar fără un plan concret de redresare, perspectiva falimentului devine iminentă.
Sindicatul acuză managementul Damen că a agravat criza, favorizând transferul profiturilor către Olanda în detrimentul sustenabilității operațiunilor din România.
Pierderea unui pilon economic strategic
Dacă Damen Shipyards Mangalia își încetează activitatea definitiv, impactul economic va fi semnificativ:
- Mii de locuri de muncă vor fi pierdute, într-o zonă unde șantierul este cel mai mare angajator.
- Piața construcțiilor navale din România va fi afectată, șantierul de la Mangalia fiind unul dintre cele mai mari din Europa de Est.
- Se va pierde un activ strategic, într-un context geopolitic complicat, unde securitatea maritimă și capacitatea industrială a României sunt esențiale.
În timp ce alte șantiere navale din regiune primesc comenzi și operează la capacitate maximă, Damen Shipyards Mangalia este blocat de litigiile dintre acționari. Dacă aceste dispute nu sunt soluționate rapid, unitatea riscă să fie lichidată, iar activele vândute pentru acoperirea datoriilor.
Ce soluții propune sindicatul?
Pentru evitarea colapsului, Sindicatul Liber Navalistul a transmis o serie de revendicări clare către grupul Damen și autoritățile române:
- Soluționarea rapidă a conflictului dintre acționari – Disputa dintre Damen și SN 2 Mai SA împiedică orice progres.
- Reluarea urgentă a producției – România nu-și permite să țină închis un șantier de talie europeană într-un moment în care industria navală este în creștere.
- Un plan de redresare economică, nu concedieri – Reducerea personalului slăbește capacitatea de relansare și crește riscul de exod al forței de muncă.
- Finanțare adecvată pentru ieșirea din insolvență – Este nevoie de capital pentru a readuce șantierul pe linia de plutire și a atrage noi contracte.
Perspective economice și implicații internaționale
Criza de la Damen Shipyards Mangalia nu este doar o problemă locală, ci una cu implicații economice și strategice majore. Într-o perioadă în care România atrage investiții în industria de apărare și infrastructură, pierderea acestui activ ar slăbi capacitatea industrială a țării.
Mai mult, sindicatul subliniază că grupul Damen a eșuat în respectarea obligațiilor asumate în contractul de asociere și că disputele juridice internaționale întârzie orice soluție. O astfel de incertitudine poate afecta încrederea investitorilor în parteneriatele strategice dintre România și Olanda.
Relansarea șantierului naval din Mangalia este un test pentru politica industrială a României și pentru viitorul industriei navale locale. În lipsa unei intervenții rapide, Damen Shipyards Mangalia riscă să devină un simbol al eșecului managerial și al oportunităților pierdute.
Fii primul care comentează