Reintrodusă de Guvernul Ciolacu 2, controversata „taxă pe stâlp”, invenția guvernului Ponta, riscă să paralizeze investițiile în Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) Constanța. Concret, compania ar urma să achite o sumă uriașă de 131,6 milioane de lei, echivalentă cu jumătate din veniturile sale și aproape tot profitul anual.
Fondul Proprietatea, singurul acționar privat al companiei, avertizează că acest impozit ar putea submina serios sustenabilitatea financiară a CNAPM.
Ce presupune taxa pe stâlp?
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat la finalul anului trecut că noua taxă se aplică pe construcțiile speciale care nu sunt impozitate la nivel local. În categoria acestor construcții intră panourile electrice, instalațiile industriale, antenele de comunicații sau silozurile. Valoarea impozitului este de 1% din valoarea construcțiilor deținute la 31 decembrie a anului precedent, excluzând clădirile deja impozitate local.
În cazul CNAPM Constanța, impozitul este de 131,6 milioane de lei, din care 123,8 milioane provin din construcțiile publice concesionate de companie, reprezentând 46,39% din veniturile realizate în 2024. Aceste costuri ar consuma aproape tot profitul net al companiei, estimat la 143,1 milioane de lei în bugetul pe 2024, și ar depăși profitul net raportat în 2023, de 133,9 milioane de lei.
Impactul asupra CNAPM și reacția Fondului Proprietatea
CNAPM Constanța plătește deja o redevență de 3% din veniturile obținute din exploatarea bunurilor publice, echivalentă cu 8 milioane de lei în 2024. Cu adăugarea taxei pe stâlp, presiunea financiară crește semnificativ, punând în pericol proiectele de investiții majore.
Fondul Proprietatea, care deține 20% din CNAPM, evaluează situația și analizează toate opțiunile pentru a proteja interesele acționarilor săi. Reprezentanții fondului au declarat că rezultatele financiare ale CNAPM pentru 2024 și bugetul pentru 2025 nu au fost încă finalizate, dar Fondul va continua să monitorizeze situația și să comunice impactul financiar în rapoartele ulterioare.
Fii primul care comentează