
Tarifele de referință pentru polițele RCA, publicate recent de ASF, aduc vești mai puțin fericite pentru șoferi. Valabile pentru următoarele 6 luni, acestea sunt semnificativ mai mari comparativ cu cele din iulie 2024, creșterile variind de la 5% până la peste 30%.
Schimbări importante în metodologia de calcul
ASF a modificat metodologia de calcul pentru tarifele de referință, concentrându-se acum pe puterea motorului în locul capacității cilindrice. Potrivit lui Sorin Mititelu, vicepreşedinte al ASF responsabil cu asigurările, această schimbare reflectă mai bine realitatea actuală, având în vedere că noile tehnologii permit dezvoltarea de motoare compacte, dar puternice.
Tarifele pentru București/Ilfov
Pentru zona București/Ilfov, unde traficul intens și riscurile mai mari influențează tarifele, cele mai mici prețuri încep de la 1.844 lei pentru o mașină cu putere de 50 kW sau mai puțin și o grupă de vârstă de 51-60 de ani. La polul opus, tinerii sub 30 de ani, cu vehicule puternice de peste 300 kW, vor plăti până la 5.240 lei. Față de iulie 2024, aceste tarife au crescut cu 9% și peste 30% în unele cazuri.
Situația în restul țării
Pentru celelalte județe, tarifele de referință încep de la 1.064 lei pentru vehicule de 50 kW sau mai puțin și o grupă de vârstă de 51-60 de ani, marcând o creștere de 9,1%. La extreme, șoferii sub 30 de ani cu vehicule de 201-300 kW vor plăti până la 3.964 lei, ceea ce reprezintă o creștere de peste 8%.
Tabel comparativ al tarifelor de referință RCA
Puterea motorului (kW) | Grupă de vârstă | Tarif actual (lei) | Tarif iulie 2024 (lei) | Creștere (%) |
---|---|---|---|---|
≤50 | <=30 | 1.844 | 1.700 | 8,5% |
31-40 | 1.590 | 1.472 | 8,0% | |
41-50 | 1.347 | 1.257 | 7,2% | |
51-60 | 1.311 | 1.211 | 8,3% | |
>60 | 1.333 | 1.214 | 9,8% | |
101-125 | <=30 | 2.618 | 2.456 | 6,6% |
31-40 | 1.458 | 1.393 | 4,7% | |
41-50 | 1.454 | 1.352 | 7,5% | |
51-60 | 1.408 | 1.309 | 7,6% | |
>60 | 1.443 | 1.326 | 8,8% | |
126-150 | <=30 | 2.907 | 2.719 | 6,9% |
31-40 | 1.607 | 1.478 | 8,7% | |
41-50 | 1.606 | 1.481 | 8,4% | |
51-60 | 1.576 | 1.455 | 8,3% | |
>60 | 1.659 | 1.526 | 8,7% | |
151-200 | <=30 | 3.933 | 3.682 | 6,8% |
31-40 | 2.112 | 1.993 | 6,0% | |
41-50 | 2.217 | 2.089 | 6,1% | |
51-60 | 2.136 | 1.966 | 8,6% | |
>60 | 2.169 | 2.010 | 7,9% | |
201-300 | <=30 | 3.964 | 3.664 | 8,2% |
31-40 | 2.179 | 2.038 | 6,9% | |
41-50 | 2.239 | 2.065 | 8,4% | |
51-60 | 2.189 | 2.036 | 7,5% | |
>60 | 2.275 | 2.041 | 11,5% | |
>300 | <=30 | 3.726 | 3.137 | 18,8% |
31-40 | 2.025 | 1.714 | 18,1% | |
41-50 | 2.069 | 1.758 | 17,7% | |
51-60 | 2.036 | 1.691 | 20,4% | |
>60 | 2.088 | 1.699 | 22,9% |
Ce înseamnă aceste schimbări pentru șoferi
Creșterile semnificative ale tarifelor de referință vor afecta mai ales tinerii din zonele aglomerate, cum este Bucureștiul. De asemenea, șoferii de vehicule cu motoare puternice vor resimți cel mai mult impactul noilor prețuri. Această schimbare sugerează o tendință de adaptare a pieței la noile condiții tehnologice și economice, dar și la riscurile din trafic.
Fii primul care comentează