Five Holding SA, care deține magazinul Brick, a demarat etapa consultării publice pentru un PUZ pentru teritoriul delimitat de strada Eliberării, calea ferată, strada Aron Vodă și strada Dezrobirii, strada Eliberării nr. 62. Investitor societatea Five Holding SA, care deține magazinul Brick.
Beneficiarii doresc să stabilească noi reglementări urbanistice pentru un ansamblu de locuințe colective și dotări complementare de dimensiuni mari, care să valorifice corespunzător potențialul amplasamentului. Scopul documentației de față este: INSERȚIA ÎN ȚESUT URBAN A UNUI ANSAMBLU DE LOCUINȚE COLECTIVE CU SPAȚII COMERCIALE, FUNCȚIUNI COMPLEMENTARE, BIROURI, SPAȚII COMERCIALE, CENTRE EDUCAȚIONALE ȘI SERVICII PUBLICE, se arată în PUZ-ul întocmit de arhitectul Dumitru-Radu Popescu.
Proprietatea studiată, în suprafață de 8611 mp din acte, este situată în intravilanul Municipiului Constanța, în partea vestică, și se identifică prin CF nr. 253876.
Terenul studiat este delimitat astfel:
- La N-E: drum acces proprietăți private
- La S-E: Str. Eliberării
- La S-V: Str. Eliberării
- La N-V: Str. Naționalizării (drum paralel calea ferată)
Zona de studiu este delimitată astfel:
- La N-E: drum acces proiectat
- La S-E: Str. Dezrobirii
- La S-V: Str. Aron Vodă
- La N-V: Str. Naționalizării (drum paralel calea ferată)
Terenul cu suprafața de 8611 mp are folosința curți-construcții și este parțial împrejmuit. Conform documentației cadastrale, terenul este liber de construcții.
„Noua propunere se va alinia temei de proiectare pentru actualizare PUG Constanța, completând funcțiunile existente reglementate prin PUZ (aprobat prin HCL nr. 238/09.05.2008, funcțiuni de locuire) cu funcțiuni specifice ORAȘELOR PORT ȘI CENTRU DE AFACERI: comerț, logistică, servicii publice. Va rezulta un ansamblu cu regim de înălțime P+20E și peste, cu funcțiune mixtă, spații comerciale și servicii publice, parcări la etajele inferioare, respectiv locuințe și funcțiuni conexe locuirii la etajele superioare. Prin studiul de oportunitate se propune o variantă maximală prin care se solicită în primul rând schimbarea regimului de înălțime de la P+9 la P+20 și peste. De asemenea, se solicită majorarea cu 20% a coeficienților de urbanism al terenului aprobat în scopul maximizării potențialului de dezvoltare al terenului studiat (CUT 5,4).”, se mai arată în documentul citat.
Membrii Comisiei tehnică de amenajare a teritoriului și urbanism i-au atrasa atenția arhitectului care a realizat PUZ-ul că nu poate avea un CUT de 5,4%, pentru că în zona respectivă CUT-ul este de 4%, după ce a fost deja mărit de la 3%. Detalii puteți vedea în dezbaterea din octombrie 2024, pe care o puteți vedea AICI (în jurul minutului 90).
„Dezvoltarea pe verticală, în regim de înălțime înaltă a complexului (P+20 și peste), va constitui un potențial accent vertical necesar în profilul urban al Municipiului Constanța.”, mai spune acesta. Rețineți: „NECESAR”.
Înălțimea maximă reglementată prin studii anterioare este de 2S+P+6-9E și se propune la un regim P+20 și peste (80-100 ml).
Noile clădiri reglementate sunt propuse monovolum până la nivelul 2, urmând ca următoarele 18 nivele să fie configurate în unul sau două turnuri, funcție de coeficienții de urbanism admiși.
Proiectul ce face obiectul acestei documentații implică reconfigurarea zonei studiate prin P.U.Z. în vederea construirii unui ansamblu mixt locuințe, servicii, comerț.
Arhitectul dă ca exemplu orașe din Ucraina și Bulgaria și spune că „dispunerea pe verticală (turnuri) a funcțiunilor pentru astfel de ansambluri mixte s-a dovedit fezabilă în orașe similare precum Odesa, Soci, Varna” deoarece:
- comasează circulațiile verticale (lifturi, scări) și coloanele de instalații la unul sau două tronsoane verticale;
- constituie accente verticale în profilul urban generând repere în parcurgerea orașului;
- vizibilitatea către mare, posibilă la etajele superioare, crește calitatea și valoarea locuințelor propuse în scop locativ sau turistic.
Funcțiunile propuse la nivelul parter:
- spații comerciale (retail), spații servicii publice, depozitare, logistică, parcări, spații/construcții tehnice aferente funcțiunilor propuse.
Funcțiunile propuse la nivelul E1-E3:
- spații comerciale (retail), spații servicii publice, parcări.
Funcțiunile propuse la nivelul E4-E5:
- apartamente destinate serviciilor conexe (grădinițe, restaurante, activități liberale), locuințe, spații verzi amenajate, parcări publice care deservesc respectivele funcțiuni.
Funcțiunile propuse la nivelul E6-E20:
- apartamente (locuințe colective), cu vedere la mare, convertibile în funcțiuni conexe.
Principala disfuncționalitate pe zona studiată este alternarea dezordonată a funcțiunilor și a regimului de înălțime în zonele bordate de Strada Eliberării și calea ferată care deservește zona industrială.
Conform studiilor geotehnice anterioare a rezultat faptul că „având în vedere nivelul hidrostatic al apei freatice, adâncimea de fundare nu poate să depășească 3 metri de la fața terenului”.
Se vor înființa sensuri unice, giratorii și o intersecție semaforizată
Pentru îmbunătățirea traficului și a calității aerului se vor studia variante de fluidizare prin sensuri unice, giratorii și o singură intersecție semaforizată.
Accesele principale în viitoarele construcții se vor face din strada ELIBERĂRII și străzile adiacente existente.
În prezent, amplasamentul este bordat de circulații carosabile neamenajate (drum pietruit în zona nordică, prelungire decalată a străzii Spătarul Nicolae Milescu) sau neîntreținute (fosta zonă de întoarcere a tramvaiului), precum și aleea betonată paralelă cu liniile ferate din vecinătate ce pornește din strada Nicolae Filimon și deservește zona de depozite dinspre Nord.
Se propune reconfigurarea geometrică a străzilor existente prin lărgirea acestora cu profile de 11,00 m (7 m carosabil + 2 trotuare cu lățimea de 2 m), precum și racordarea acestora cu razele necesare întoarcerii autovehiculelor. Accesele de ansamblu se vor realiza din strada Eliberării pe străzile reconfigurate.
Se propune realizarea unei circulații carosabile ce va permite accesul la propuse, precum și accesul la funcțiunile propuse. Dacă în PUZ-ul anterior parcajele erau dispuse în subsol, dispunerea lor la etajele inferioare al noului ansamblu propus va încerca să preia cât mai fidel prescripțiile studiului anterior astfel.
Circulația va fi de tip „sens unic” cu pornire din prelungirea străzii Spătarul Nicolae Milescu spre strada proiectată în zona de sud a ansamblului. Zonele de intrare și ieșire din garajele subterane sunt lărgite astfel încât în perioada orelor de vârf (veniri) să nu producă blocaje. Accesele carosabile spre parcările amplasate la etaje sunt realizate prin două rampe de acces.
Circulația pietonală: se desfășoară pe trotuarele adiacente străzilor reconfigurate și proiectate, precum și pe platformele pietonale din zonele de acces în clădiri, pe aleile existente și remodelate din vecinătate.
Pentru locatari și pentru vizitatorii ansamblului comercial, la nivelul parterului, spațiile rămase libere se vor amenaja cu spații verzi și alei pietonale parțial acoperite pentru deservirea spațiilor comerciale.
Prin PUZ se propune conectarea/corectarea/reabilitarea în zona căii ferate Străzii Naționalizării la strada Eliberării, la limita de nord a zonei studiate. Pentru accesul în zona nordică a terenului studiat sunt propuse două străzi cu sens unic care vor decongestiona traficul în timpul orelor de vârf.
Un loc de parcare per apartament, pe stil vechi
Potrivit PUZ-ului, staționarea autovehiculelor se admite numai în interiorul parcelei, deci în afara circulațiilor publice. Așadar, nimeni nu va parca în afara terenului – lucru greu de crezut. Spațiul de parcare/garare va fi asigurat conform HCL 113/2017 – privind asigurarea numărului minim de locuri de parcare pentru lucrările de construcții și amenajări autorizate pe raza municipiului Constanța, rectificată prin HCL nr. 28/2018. Reamintim că ulterior a fost adoptat un alt HCL, care prevede asigurarea de locuri de parcare și pentru vizitatori (spre deosebire de cel din 2017).
Pentru a rezolva problema locurilor de parcare, investitorul propune ca în zonele libere prezente în imediata vecinătate a terenului studiat să fie amenajate parcaje pentru deservirea zonei studiate și pentru accesibilitatea vizitatorilor la facilitățile propuse. Aceste amenajări propuse se vor alinia politicilor publice locale pentru parcări și se vor administra în parteneriat public-privat.
Pentru construcțiile comerciale, potrivit acelui HCL din 2007, nu este obligatorie asigurarea de locuri de parcare pentru spații cu suprafața utilă mai mică de 50 mp.
Se va asigura minimum 1 loc de parcare pentru fiecare 35 mp din suprafața utilă a ariei de vânzare pentru spații cu suprafața utilă mai mare de 50 mp.
Pentru construcții locuințe se va asigura minimum 1 loc de parcare pentru fiecare unitate locativă cu suprafața utilă de maximum 100 mp și se vor asigura minimum 2 locuri de parcare pentru fiecare unitate locativă cu suprafața utilă de maximum 100 mp.
Pentru restaurante va fi prevăzut câte un loc de parcare la 4 locuri la masă, 1 loc la 8 mp de sală de consumație.
Pentru toate categoriile de construcții de învățământ vor fi prevăzute 1 loc de parcare la 3 cadre didactice.
Propunerea PUZ poate fi consultată AICI.
Cine sunt acționarii
Five-Holding SA este o societate pe acțiuni. Majoritatea acțiunilor – 86% – sunt deținute de Cypress Capital Management (Romania) LTD, cu sediul în Cipru. Acționari mai sunt Tomis General Contractor S.A. – 7%, Ciuceanu Valentin – 4,5%, Nechita Oana-Olivia – 2,5%.
Firma a avut în 2023 o cifră de afaceri de 142.327.226 lei, un profit de 2.279.762 lei, datorii totale de 56.120.325 lei, o medie de 249 de angajați.
Five Holding SA deține 47,79% din SIGMA TRADING SA , firmă care îi are ca acționari pe Nicușor Contantinescu, Radu Mazăre, Sorin Strutinsky, fiecare cu 15,33% din acțiuni, Cârciog Elisabeta și Cârciog Ioana, cu 3,11%.
Recomandări:
Radu Mazăre, Sorin Strutinsky și Nicușor Constantinescu, afaceri profitabile și din închisoare
Fii primul care comentează