
Sebastian Burduja, ministrul Energiei, a vizitat astăzi platforma Transocean Barents în Portul Constanța, un echipament tehnologic de ultimă generație care va fi folosit pentru extracția gazelor naturale din Marea Neagră, în cadrul proiectului Neptun Deep. Acest proiect este considerat cel mai important demers energetic al României după finalizarea reactoarelor 1 și 2 de la Cernavodă.
Vizita a avut loc în prezența premierului Marcel Ciolacu, a vicepremierului Marian Neacșu, a ministrului Mediului Mircea Fechet, a șefului Cancelariei Radu Oprea, precum și a reprezentanților Romgaz și OMV Petrom, companiile implicate în acest proiect strategic.
Platforma Transocean Barents, gata de operațiuni
Transocean Barents, supranumită „Mighty Barents”, este una dintre cele mai mari platforme de foraj din lume. După mai multe luni de pregătiri în România, platforma se află acum în faza finală înainte de a fi transportată în larg, la aproximativ 160 km de țărm, în dreptul localității Tuzla. Acolo, echipamentele vor începe forajul la adâncimi de peste 4000 de metri, punând în funcțiune 10 sonde de exploatare a gazului românesc.
Platforma are dimensiuni impresionante, cu 90 de metri înălțime și 120 de metri lungime, și este dotată cu tehnologii avansate pentru extracția gazelor la presiuni extreme.

Neptun Deep: O miză economică și geostrategică uriașă
Ministrul Energiei a subliniat că Neptun Deep nu este doar un proiect energetic, ci și unul strategic pentru independența și securitatea energetică a României și a Europei.
„Această investiție de 4 miliarde de euro, realizată în parteneriat Romgaz-OMV Petrom, va aduce peste 20 de miliarde de euro la bugetul statului și va permite extragerea a peste 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale, dublând producția României. Vom deveni, fără îndoială, cel mai mare producător de gaze din UE”, a declarat Burduja.
Gazul extras din Neptun Deep va fi transportat pe uscat prin magistrala Tuzla-Podișor, aflată deja în construcție, pentru a ajunge în gospodării și în economie, contribuind la stabilitatea prețurilor.
Provocările proiectului și opoziția activiștilor de mediu
Ministrul a făcut referire și la obstacolele întâmpinate de proiect, acuzând că Neptun Deep deranjează atât adversarii geopolitici ai României, cât și anumite organizații de mediu.
„Nu e de mirare că adversarii noștri – statali și non-statali – nu vor să reușim. Neptun Deep îi deranjează pe cei care, timp de zeci de ani, au folosit energia ca armă de șantaj. Îi deranjează și pe unii activiști de mediu, care încearcă să blocheze proiectul prin procese și propagandă, dar care tac atunci când tancuri petroliere rusești provoacă dezastre ecologice în Marea Neagră”, a precizat Burduja.
Execuția lucrărilor este în avans față de calendar
Sebastian Burduja a anunțat că Neptun Deep a depășit 33% din graficul de execuție, fiind chiar în avans față de termenele stabilite.
„Gazul românesc trebuie să ajungă în casele și în economia noastră. Aceasta este calea către independența energetică a României. Vom merge înainte, împreună”, a concluzionat ministrul.
Fii primul care comentează