Prețul combustibilului, foarte aproape de pragul de 8 lei pe litru

Prețul combustibilului a crescut după începerea războiului în Ucraina. Duminică, un litru de motorină era foarte aproape de pragul de 8 lei pe litru în Constanța.

La OMV, de pildă, motorina MaxxMotion se vindea cu 7,97 lei pe litru. Cea mai ieftină benzină costă 7,33 lei.

Promisiunile guvernanților

Asta în ciuda promisiunilor guvernanților că vom avea un preț la pomă de sub 6 lei.

Vă reamintim că, la sfârșitul lunii februarie, ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a anunțat marți scăderea „temporară” cu 50% a accizei la combustibil. „Măsura ar reduce prețul la pompă imediat cu peste 1 leu”, a spus el.

Coaliția de guvernare a fost de acord cu măsura, așa că vor urma „discuții cu Comisia Europeană și marile companii distribuitoare de carburanți pentru ca prețurile la combustibil să fie reduse la un nivel suportabil pentru toți consumatorii, fie ei persoane fizice sau companii”, a mai spus ministrul.

„Acesta este doar una dintre deciziile care vor constitui pachetul major de soluții ce au ca scop reducerea facturilor energetice și calmarea puseului inflaționist manifestat la acest început de an”, a mai spus Câciu.

Pentru ca măsura să intre în vigoare ea trebuie să fie adoptată fie printr-o hotărâre de Guvern, fie printr-o lege în Parlament.

Care este impactul bugetar, care este impactul pe deficit, impactul pe datoria publică și pe ce perioadă va fi implementată măsura?

Atât ministrul Finanțelor, cât și ministrul Energiei, Virgil Popescu, au refuzat să răspundă întrebărilor.

Președintele PNL, Florin Cîțu, a declarat ulterior la Parlament că impactul bugetar calculat ar fi la „3-4 miliarde de lei” și că măsura a fost gândită să fie în vigoare pentru o perioadă de trei luni.

„Scenariile pe care le prezintă Ministerul Finanțelor sunt optimiste, eu sper că nu sunt prezentate doar așa să mai împușcăm un iepure, să spun că facem această măsură, pentru că ea costă 3-4 miliarde de lei. N-aș vrea doar să luăm banii din buzunarul nostru, să-l trimitem în buzunarele companiilor”, a spus Cîțu. Detalii aici: Veste bună: acciza la combustibil se va reduce cu 50%. Veste proastă: prețul la pompă ar putea rămâne neschimbat

El a adăugat că PNL susține măsura, chiar dacă nu există o garanție că prețul la pompă va scădea.

„Problema e că, dacă nu scade prețul la pompă, cineva ar trebui să răspundă pentru asta. 3 miliarde să-i luăm de la buget și să-i dăm companiilor, fără să răspundă nimeni, ar fi greșit. Să-și asume cineva această măsură și consecințele”, a spus fostul premier.

Reducerea accizei nu a fost aplicată.

Probleme pe piața internațională

Barilul de petrol Brent, de referinţă pentru piaţa europeană, ar atinge un preţ de 130 de dolari pe baril până în aprilie, în cazul extrem în care Rusia opreşte total livrările de ţiţei, arată o analiză a specialiştilor Oxford Institute for Energy Studies.

Aceasta ar însemna că preţul va rămâne între 120 şi 130 de dolari chiar şi în al treilea trimestru, iar media pentru acest an ar fi de 116 dolari pe baril.

Pentru şoferii români, acest lucru va însemna scumpiri la pompă pentru litrul de benzină şi motorină. Dacă acum preţurile se apropie de pragul de 8 lei pe litru, o astfel de cotaţie a barilului va duce cu siguranţă la preţuri mai mari de 8 lei.

Jumătate din preţul carburantului de la pompă reprezintă taxe şi accize care merg la bugetul statului.

Revenind la analiza Oxford, specialiştii au şi un scenariu mai moderat, în care livrările din Rusia sunt întrerupte în proporţie de 70%. În acele condiţii, cotaţia Brent va ajunge la 122 de dolari pe baril în aprilie şi va finaliza anul la 106 dolari, media acestui an fiind de 110 dolari pe baril.

Rusia, rezervorul Europei

Federaţia Rusă este unul dintre cei mai mari producători de petrol la nivel mondial şi a semnat, în 2016, Declaraţia de Cooperare cu OPEC. În 2021, producţia Rusiei de ţiţei şi condensat a atins 10,5 milioane de barili pe zi, reprezentând 14% din producţia globală. Exporturile Rusiei s-au ridicat la 4,27 milioane de barili pe zi, 60% din acestea având ca destinaţie Europa, iar 35% Asia.

O rută importantă de transport al ţiţeiului este conducta Drujba (“prietenie” – în limba rusă), care traversează Belarusul şi ajunge la rafinăriile din Polonia şi Germania. Ramura sudică a conductei transportă petrol către Ungaria, Slovacia şi Republica Cehă.

Livrările ruseşti sunt realizate, de asemenea, şi cu vase petroliere care pleacă din porturi precum Primorsk şi Ust Luga din Marea Baltică, Novorossiysk din Marea Neagră şi Nakhodka din Marea Japoniei.

Către pieţele din Asia, ţiţeiul curge prin conducta din Siberia de Est spre Oceanul Pacific. Exporturile Rusiei în Asia au fost de 1,4 milioane de bari pe zi, din care 56% către China.

De asemenea, Rusia este şi un important furnizor de motorină pentru Europa, cu 600.000 de barili pe zi sau 40% din importurile totale. Acest lucru va pune o presiune şi mai mare pe rafinăriile din Europa, care deja erau utilizate la capacitate cât mai mare cu putinţă, ca urmare a revenirii economice postpandemie.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*