Preţurile la benzină şi motorină vor creşte de la 1 ianuarie, ca urmare a unor măsuri decise de Guvern, precum ajustarea accizelor cu inflația şi creșterea componentei bio.
Accizele la carburanţi se vor majora din prima zi a anului viitor, pentru că vor fi indexate cu inflaţia, aşa cum prevede Codul Fiscal. Creşterea va fi resimţită de consumatori în preţul de la pompă, potrivit economica.net.
„Nivelul accizelor (…) se actualizează cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, faîă de perioada octombrie 2014 – septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, până cel mai târziu pe data de 20 octombrie a fiecărui an”, scrie în Codul Fiscal.
Potrivit aceluiaşi document, dacă inflaţia este zero sau negativă, valoarea accizelor nu se diminuează. Însă, dacă există inflaţie, accizele cresc potrivit formulei de mai sus.
Potrivit chiar listei cu noile accize, valabile pentru 2019, publicată de MFP, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.038 de lei pentru 1.000 de litri (de la 1.976 acum) iar cea pentru motorină de 1.896 de lei pentru 1.000 de litri (de la 1.838 acum).
Strict ca urmare a acestei ajustări, un litru be benzină şi de motorină va fi mai scump cu circa 7 bani pe litru (se pune şi TVA de 19% la acciză), în urma unui calcul simplu.
Scumpirile ar putea fi, însă, mai mari, întrucât carburanţii auto vor fi mai “verzi”. Astfel, de la 1 ianuarie 2019, carburanţii vor trebui să aibă în componenţă un conţinut ridicat de biocombustibil, măsură care trebuia să intre în vigoare încă de la începutul acestui an, dar a fost amânată, scrie economica.net.
Benzina va trebui să conţină bioetanol în proporţie de 8%, faţă de 4,5% cât este acum, iar motorina 6,5% biodiesel, faţă de 5% cât este acum.
Companiile petroliere nu au spus, oficial, dacă această creştere a componentei bio se va reflecta în preţul final la pompă, şi cum.
Surse apropiate sectorului de rafinare spuneau însă, în toamnă că, în medie, efectul creşterii componentei bio în benzină şi motorină se traduce într-un plus de 30-40 de dolari pe tonă, ceea ce înseamnă, grosier, o scumpire suplimentară de cel puţin 10 bani pe litru, la pompă, potrivit calculelor de la acea dată.
După o scumpire accelerată a carburanţilor în prima jumătate a anului, ultimele trei luni au adus o scădere semnificativă a preţurilor, generată de scăderea cotaţiilor produselor petroliere.
Potrivit ultimelor date ale Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieţei carburanţilor, la data de 17 decembrie, preţul mediu lal benzinei vândute în România era de 1,09 euro pe litru, al doilea cel mai mic din Uniunea Europeană, după cel din Bulgaria, unde acest carburant costă, în medie, un euro litrul, şi la egalitate cu cel Ungaria. La motorină, preţul mediu de la noi era de 1,17 euro pe litrul, preţuri mai mici decât la noi fiind în Bulgaria, Lituania, Luxemburg şi Spania.
Fii primul care comentează