Rafinăria Petromidia Năvodari aniversează 40 de ani de activitate, perioadă în care a ajuns de la o idee, la cea mai mare unitate de profil din România și una dintre cele mai moderne din regiunea Marii Negre.
Rafinăria Petromidia și-a pornit prima instalație în 1979 – Distilare Atmosferică – iar de atunci a început o evoluție care este dusă mai departe cu investiții majore, an de an. Doar în 2019, sunt alocate peste 50 de milioane de dolari pentru alinierea și continuarea modernizării instalațiilor, dar și pentru digitalizarea rafinăriei Petromidia.
Rezultatele operaționale în creștere sunt dovada că, în Petromidia, strategiile de dezvoltare au fost implementate cu succes. Anul trecut, au fost doborâte nu mai puțin de 11 recorduri, cu niveluri istorice atinse la materiile prime procesate (5,92 milioane de tone), produse petroliere obținute (5,78 milioane tone), producția de benzine (1,36 milioane tone) și motorine (2,75 milioane tone), combustibil de aviație (317 mii tone) sau gradul de utilizare a capacității de rafinare (91,98%).
Rafinăria Petromidia are cel mai mare randament de produse albe din regiune – 86,2% și se situează pe locul 9 din cele 250 de rafinării din Europa și Africa, potrivit unui studiu realizat în 2018 de Wood MacKenzie.
În perioada 1979-2018, Petromidia a procesat un volum total de 122,8 milioane tone de materii prime și 3,1 milioane în prima jumatate a acestui an, obiectivul pentru 2019 fiind atingerea unui alt record istoric – 6,1 milioane tone.
Evoluția si frământările acesteia s-au reflectat și în cantitățile prelucrate: aproximativ 26 milioane de tone (1979 – 1989) – parte a unui sistem centralizat de aprovizionare cu materii prime și de comercializare a produselor finite, 23,2 milioane de tone (1990 – 2000) – pe fondul tranziției la economia de piață, 22,6 milioane de tone (2001 – 2007) – alinierea la standardele obligatorii EURO și crearea unei rețele proprii de distribuție carburanți în România și în regiune, 51 milioane de tone (2008 – 2018) – parte a companiei naționale de petrol și gaze KazMunayGas și investiții importante pentru modernizarea și creșterea capacității de rafinare.
De la preluarea Rompetrol de către KazMunayGas, au fost realizate investiții totale de peste 1,6 miliarde de dolari. Din această sumă, aproximativ un miliard de dolari a fost direcționat către Petromidia, iar cel mai amplu proiect, în valoare de aproximativ 450 de milioane de dolari, a vizat modernizărea și creșterea capacității de la 3,5 la peste 5 milioane de tone de materii prime procesate anual.
„Petromidia reprezintă motorul dezvoltării localității Năvodari din ultimii 40 de ani, dar și inima Grupului KMG International – care stă la baza succesului Rompetrol în bazinul Mării Negre. Suntem mândri de istoria și performanțele atinse de rafinărie și dorim să continuăm dezvoltarea Petromidiei, alături de principala noastră resursă: pasiunea și dăruirea angajaților. Sărbătorim împreună cu oamenii care au construit povestea Petromidia, prezenți la toate etapele care au definit ceea ce înseamnă astăzi Petromidia – un model de eficiență și profesionalism”, a declarat Zhanat Tussupbekov, CEO al KMG International.
Primii pași în dezvoltarea conceptului de Smart Refinery au fost făcuți anul acesta prin implementarea Advance Process Control (APC) – un software menit să optimizeze producția și să reducă impactul asupra mediului înconjurător. Prin introducerea proiectelor de digitalizare la nivelul Petromidiei, rafinăria intră într-o nouă eră, în care obiectivele principale sunt eficientizarea activității, reducerea costurilor și creșterea volumelor procesate.
Petromidia are în acest moment un indice de complexitate Nelson de 10.5 și este unitatea de prelucrarea din regiune cu cea mai mare capabilitate de extragere a sulfului din țiței, obținând exclusiv combustibili Euro 5. De asemenea, un studiu recent realizat de Solomon Associates arată faptul că Petromidia a atins un indice de complexitate de 11.4 și este una dintre cele mai tinere rafinării din Europa (după standardele internaționale). Totodată, rata de utilizare este de aproximativ 90%, mai mare comparativ cu media europeană de 83%, nivel atins prin investițiile constante și dedicarea angajaților.
Trecerea la carburanți de calitate superioară a fost realizată în mai multe etape: după modernizările făcute la începutul anilor 1990, rafinăria Petromisia a început să producă din 1996 carburant Euro 2. La patru ani distanță, din Petromidia au plecat carburanți Euro 3, iar în 2005, a fost atins standardul de calitate Euro 4. În 2007, anul preluării de către KMGI, Petromidia a început să livreze intern carburanți Euro 5, cu doi ani înainte de impunerile Comisiei Europene. Pasul a fost realizat ca urmare a măririi volumelor reactoarelor de peste trei ori. Carburantul Euro 5 (sub 10 părți de sulf per milion) este îmbunătățit și optimizat constant, ca urmare a modernizării instalațiilor din rafinărie.
Cu ajutorul investițiilor viitoare, KMG International vizează creșterea calitativă a carburanților și intrarea pe segmentul Euro 6, care vor avea un impact și mai scăzut asupra mediului înconjurător.
În același timp, sunt prevăzute mai multe proiecte extrem de importante și inovative, cum ar fi dezvoltarea unei noi stații de bitum, care ar dubla producția anuală, o stație de alchilare, care poate dezvolta capacitatea de obținere a benzinei sau o instalație de deparafinare, care va permite producția de carburant diesel optim și pentru temperaturi de -35 grade Celsius.
Pe platforma Petromidia lucrează în acest moment peste 2.800 de oameni, angajați direcți ai grupului, dar și subcontractori. Contribuția anuală a Rompetrol Rafinare (operatorul rafinăriei Petromidia) la Bugetul de Stat al României este de aproximativ 1,5 miliarde de dolari.
Cu ocazia aniversării a 40 de ani de Petromidia, KMG International lansează proiecte de educație și sănătate în regiune, cu scopul dezvoltării sănătoase și armonioase a generației viitoare. Proiectele dezvoltate în parteneriat cu două ONG-uri importante, vizează susținerea copiilor care provin din medii dezavantajate din județul Constanța și nu numai, printr-un program național de sănătate dentară gratuită, precum și sprijinirea educației de calitate și a profesorilor în sistemul de învățământ primar și gimnazial din județ, dar și educația celor din licee și mediile universitare din Constanța.
Despre rafinăria Petromidia
Pentru construcția rafinăriei a fost nevoie să se recupereze din mare peste 30 de hectare de teren. Timp de patru ani, între 1975 și 1979, lucrările s-au derulat în ritm alert, pentru dezvoltarea unei rafinării care să se integreze în planul general de la acea vreme. Cu timpul, rafinăria Petromidia a început să introducă în fluxul tehnologic tot mai multe instalații, inclusiv pe cele din Divizia de Petrochimie. De altfel, astăzi, Petromidia este unicul producător de național de polietilene și polipropilene.
După ce și rafinăria Vega a intrat în portofoliul Rompetrol, Rafinăria Petromidia a creat o sinergie perfectă cu unitatea din Ploiești, căreia îi oferă materialele/semifabricatele necesare pentru obținerea unor produse și soluții speciale.
Petromidia Năvodari este cea mai mare rafinărie din România și una dintre cele mai moderne din zona Mării Negre și Mării Mediterane. Amplasarea strategică și rețeaua de distribuție complexă fac din Petromidia un adevărat hub energetic, capabil să acopere substanțial rețeaua de stații de distribuție din România. De asemenea, carburantul produs la Petromidia, de o calitate superioară și în acord cu toate reglementările române și europene, este distribuit și în țări precum Bulgaria, Georgia sau Republica Moldova, unde este vândut tot sub brandul Rompetrol.
Laude,laude,laude,dar salarii ca in alte rafinarii din Europa de ce nu se dau angajatilor.Intrdevar s-a modernizat foarte mult,dar cand vine vorba de negocieri salariale zici ca îi pici cu ceara.Rusine.