Investiții de 123 milioane lei în Portul Medgidia

Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile” (ACN) intenţionează să investească 123,21 milioane lei, inclusiv TVA, pentru modernizarea fronturilor de aşteptare din Portul Medgidia, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern publicat în dezbatere de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Lucrările vor avea o durată de execuţie estimată de 12 luni.

Investiţia este parte a proiectului transnaţional FAIRway Danube II, finanţat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), în baza contractului de finanţare nr. 101122575-22-EU-TC-FAIRway Danube II. Finanţarea se va realiza atât din fonduri externe nerambursabile, cât şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual.

Probleme grave de infrastructură la fronturile de aşteptare

Fronturile de aşteptare amonte şi aval de la intrarea în Portul Medgidia, unde se desfășoară exclusiv operaţiuni tehnice (formarea şi desfacerea convoaielor fluviale), se află într-o stare tehnică precară. Potrivit documentaţiei, elementele constructive ale fronturilor de acostare tip Duc D’Albi şi pasarelelor pietonale sunt deteriorate sau prăbuşite în apă, ceea ce face imposibilă acostarea în siguranţă a barjelor şi navelor, fie ele în tranzit către Constanţa sau cu destinaţia Medgidia.

Printre deficienţele constatate se mai numără:

  • Lipsa unui gard de protecţie la frontul amonte;
  • Lipsa iluminatului pe timp de noapte;
  • Inexistenţa unei surse de alimentare cu energie electrică pentru nave;
  • Accesul dificil sau întrerupt al personalului navigant către fronturi;
  • Inexistenţa unei infrastructuri moderne pentru manevrarea în siguranţă a convoaielor.

Lucrările propuse

În urma unei expertize tehnice realizate în 2024, s-a constatat necesitatea reparării avariilor şi degradărilor pentru a reda funcţionalitatea infrastructurii. Lucrările propuse includ:

  • Reabilitarea Duc D’Albilor avariaţi;
  • Reconstrucţia pasarelelor pietonale de pe lungul fronturilor şi a celor de legătură cu malul;
  • Instalarea de amortizori de acostare, bolarzi, balustrade şi scări de acces;
  • Dragajul în faţa fronturilor pentru a asigura adâncimile de navigaţie necesare;
  • Instalarea de iluminat nocturn şi sisteme de alimentare electrică pentru nave;
  • Împrejmuirea cu gard a frontului amonte pentru creşterea securităţii.

Importanţa strategică a Portului Medgidia

Portul Medgidia este amplasat pe Canalul Dunăre – Marea Neagră, în intravilanul municipiului Medgidia, judeţul Constanţa, şi joacă un rol esenţial în logistica navală internă. ACN, în calitate de administraţie portuară şi de căi navigabile interioare, urmăreşte prin această investiţie creşterea siguranţei, eficienţei şi funcţionalităţii infrastructurii portuare.

Modernizarea fronturilor de aşteptare este o etapă importantă în consolidarea poziţiei Portului Medgidia în reţeaua de transport naval românească şi europeană.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*